Onderzoeken & inzichten

We hebben een bevragingsproces opgezet om de ontwikkelingen en evoluties binnen de sector op de voet te volgen. Die informatie werd ingezet om keuzes te maken voor de relancampagne deze zomer. De huidige noden van de sector kaarten we aan bij de Vlaamse overheid. Zowel binnen de provincie als op nationaal niveau is die informatie van belangrijke waarde.

We kregen van meer dan 800 ondernemers interessante inzichten uit de sector waarmee we aan de slag zijn gegaan. Bijna 600 ondernemers engageerden zich voor het online panel dat we op regelmatige tijdstippen bevragen om op die manier zicht te krijgen op hoe de toeristische sector zich herstelde na de eerste lockdown periode. De frequente bevraging laat ons toe om vinger aan de pols te houden. 

2021:

  • Naar aanleiding van de krokusvakantie 2021, deden we een trendpeiling bij ongeveer 300 uitbaters. Lees er hier meer erover.
  • Bij de start en op het einde van de paasvakantie 2021 deden we een bevraging bij 241 toeristische ondernemers. Lees hier meer over.

2020:

  • Eind april/begin mei belden we een groot deel van onze partners op. De resultaten van de telefonische bevraging vind je hier.
  • Op 15 juni en op 29 juni mailden we ons panel een vragenlijst. De belangrijkste conclusies van deze bevraging vind je hier
  • Eind juli deden we een grote online bevraging bij alle Limburgse logies en grote attracties. Deze midzomer periode is een belangrijk moment om stil te staan bij de voorbije maand en vooruit te blikken naar de volgende maand. Daarom gingen we hier breder dan een bevraging bij ons online panel. We stuurden alle Limburgse logies een enquête en we contacteerden de grote attracties telefonisch. Lees hier meer over de resultaten.
  • 10 augustus deden we een korte bevraging bij ons online panel. Resultaten vind je hier.
  • Eind augustus deden we een grote bevraging bij alle Limburgse logies en grote attracties. We maakten de balans op, na een bewogen zomerperiode. Lees hier meer over de resultaten.
  • Net voor de kerstperiode deden we een laatste trendpeiling bij onze logiespartners. Lees hier meer over de resultaten.

Via onze nieuwsbrieven en op deze website blijven we onze partners voeden met concrete ideeën, inzichten en tips.

We blijven in nauw contact om de situatie op de voet te kunnen volgen. Heb je vragen of suggesties? Neem contact op met onze consulenten. We zijn eveneens bereikbaar via info@toerismewerkt.be en via het nummer +32 11 30 55 00.
 


 

Andere onderzoeken:

2021

Maart: Hogeschool PXL bracht de impact van corona bij de logiesuitbaters in kaart. Dit deden ze via focusgroepen per logiestype (hotels, B&B’s, vakantiewoningen) en interviews met een aantal camping- en vakantieparkuitbaters. 

In het onderzoeksrapport werden een aantal adviezen geformuleerd voor een verdere corona-aanpak:

  • Investeer vooral in communicatie en promotie, met aandacht voor alle verschillende logiestypes en dat men veilig kan verblijven in Limburg.
  • Houd rekening met nieuwe doelgroepen: jongeren, gezinnen, millennials.
  • Houd rekening met nieuwe of verstrekte trends door corona. Neem deze mee in de communicatie en laat de ondernemers weten hoe ze hierop kunnen inspelen. Bereid hen voor op de veranderende toerist en toekomst.
    • Verhoogde interesse in natuur, wildernis, trekvakanties àLimburg kan inzetten op sterke landschapsbelevenis, gevoel van veiligheid & vrijheid primeert.
    • Staycation à Limburgse gastvrijheid onder druk door de coronamaatregelen. Leer de uitbaters hoe ze dit toch kunnen overbrengen ondanks afstand en mondmasker. De gast wil reizen als een local, laat de uitbaters tips over lokale beleving en topplekjes geven, of zet lokale ambassadeurs in (lokale storytelling).
    • Gezondheid, veiligheid en hygiëne hebben door de coronacrisis een grote impact op het reisgedrag. Zet duidelijk in de kijker dat Limburgse logies grote inspanningen hebben gedaan voor veiligheid en hygiëne (bv. met een logo/charter of video’s van de logies). Maak van gezondheid een USP voor Limburg: wellness, gezonde (buiten)activiteiten, gezonde lokale gastronomie/streekproducten.
    • Technologie, online escapisme, flexibiliteit: complete online aanwezigheid is cruciaal, beelden en video worden hierin steeds belangrijker. Potentiele gasten bezoeken in de 2 maanden voor hun boeking gemiddeld bijna 14 verschillende reissites. Logiesuitbaters zelf kunnen hier nog beter op inspelen door een aantrekkelijke site en juist social mediagebruik.
    • Duurzaamheid binnen reizen staat sinds de coronacrisis nog sterker onder de aandacht bij de toerist. Deze duurzaamheid slaat op aandacht voor het milieu, maar ook milieuvriendelijk reizen, dichtbij vakanties, interesse in lokale gemeenschappen en authentieke producten. Dit biedt voor Limburg mogelijkheden op het vlak van fiets- en wandeltoerisme, streekproducten en lokale verhalen via storytelling.
  • PDF-pictogram Bekijk het volledige rapport hier 

Maart: Toerisme Vlaanderen: interessante cijfers over de impact van het coronavirus op de toeristische sector. Onderzoek via boekingen in logies via Stardekk, tevredenheidsscores en online vermeldingen van coronavirus in combinatie met reizen en toerisme

2020:

  • September: Toerisme VLaanderen peilde opnieuw naar de reisintenties van de Belgen. Ze blikken enerzijds terug op de zomer en kijken anderzijds vooruit naar het najaar en 2021.
  • 2-wekelijkse bevraging UAntwerpen: UAntwerpen bracht samen met UHasselt en KU Leuven de resultaten van de Grote Coronastudie samen. Het gaat in de enquête o.a. over mentaal welbevinden, activiteiten, financiële situatie en werkomstandigheden. De resultaten en evoluties zijn op deze website te raadplegen: https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/corona-studie/resultaten/
     
  • Juli: Toerisme Vlaanderen: onderzoek naar reisintenties van Nederlanders, Duitsers, Fransen, Zwitsers, Oostenrijkers, Italianen en Spanjaarden: 
  • Juni: Riebedebie sectorbevraging 'Hoe vlot is de heropening is gelopen? Vinden bezoekers inmiddels weer de weg naar hun favoriete museum of attractie?'. 
    • Over alle respondenten heen is er een terugloop van 60% in bezoekers voor de eerste jaarhelft 2020 tegenover dezelfde periode vorig jaar. Uit de individuele resultaten leren we dat de beste verliezer 40% minder bezoekers haalde maar dat bepaalde organisaties slechts 5% van het bezoekersaantal haalden van vorig jaar
    • Sinds de attracties en musea opnieuw open zijn (de eerste musea vanaf 18/05 – de pretparken sinds 01/07), blijven de bezoekerscijfers ver beneden de cijfers van vorige jaar. Het gaat voor die recente periode over een terugloop van gemiddeld 53%. Pieken tot 80% en 90% zijn zeker geen uitzondering. Slechts één respondent kan met een toename van 14% voor de maand juni betere cijfers voorleggen dan in 2019.
    • Algemeen zijn de verwachtingen voor de komende zomermaanden niet zo optimistisch. 75% verwacht minder bezoekers in juli en augustus.
    • Online of telefonisch reserveren is duidelijk het nieuwe normaal, ondanks de vele probleempjes en problemen met reserveringssystemen en met de vragen van bezoekers. Kassaverkoop kan in meer dan de helft van de gevallen wel voor zover de maximale capaciteit niet wordt overschreden. Hier en daar geven respondenten aan dat ze de verplichte reservering hebben stopgezet of dat ze sterk overwegen om terug over te schakelen op de reguliere ticketverkoop omdat de maximale capaciteit toch niet bereikt wordt en de vele vragen van bezoekers of problemen met reserveringen een aanzienlijke impact hebben op administratie en op service.
    • Om de coronamaatregelen op te volgen, is in de meeste attracties en musea de capaciteit beperkt en kunnen minder bezoekers tegelijk aanwezig zijn. Uit de bevraging leren we dat de capaciteit gemiddeld slechts 32% bedraagt. De overgrote meerderheid zit in de vork van 40% tot 60% van de reguliere capaciteit maar een aantal attracties of musea met een kleine site kunnen nauwelijks 20 à 25% van hun reguliere aantallen toelaten.
    • Uit de bevraging blijkt dat de meeste bezoekers zich aan de afspraken en maatregelen houden, hoewel 35% van de respondenten meldt dat medewerkers regelmatig mensen moeten terechtwijzen. Éen op tien zet extra personeel in om alles in goede banen te leiden.
    • Één op drie van de attracties en musea zijn inmiddels opnieuw gestart met gegidste rondleidingen, met respect voor de maatregelen uiteraard!
    • Wat tewerkstelling betreft stellen we vast dat er vandaag nog nauwelijks medewerkers op tijdelijke werkloosheid staan. Gelukkig heeft de coronacrisis slechts héél beperkt tot ontslagen geleid. Wel opvallend is dat tot 80% van de respondenten dit seizoen minder jobstudenten aan het werk stelt.
       
  • Mei: COVID-19 en de reisplannen van Vlamingen, door Thomas More: https://www.youtube.com/watch?v=dFkWvejdpfw&feature=youtu.be
     
  • April: PXL onderzoek: De PXL voerde een bevraging uit over het reisgedrag in tijden van Corona bij 1.190 Vlamingen. Hier vind je de interessantste inzichten.
     
  • April: Reisonderzoek door magazine Goodbye (Travelmedia): Wat zijn de reisintenties voor 2020 na Covid-19?.
     
  • April: Bevraging Tripadvisor: Tripadvisor voerde een wereldwijde enquête uit om de reisintenties na corona in kaart te brengen. Ze stelden zo volgende dingen vast:
    • Reizen blijft heel belangrijk: 82% kijkt uit naar hun volgende reis, 63% is nu al online op zoek naar inspiratie
    • De meeste reizigers boeken liever hun vakantie om (61%) dan ze te annuleren (17%).
    • De belangrijkste redenen om reisplannen te veranderen zijn:    
      • Gezondheidsrisico’s (38%)
      • Opgelegde reisrestricties (27%)
      • Angst om niet terug naar huis te kunnen (15%)
      • Hotel of bestemming dicht (13%)
    • Reizigers zien het positief in: 89% voelt zich op zijn gemak om internationaal te reizen binnen 6 maanden na de crisis, 48% wil dit al binnen de 3 maanden.
    • Er zullen meer mensen een roadtrip of strandvakantie ondernemen als hun volgende reis.
       
  • April: Glenaki Tourism Consultancy deed een navraag bij haar klanten, reisagenten en toeristische media om de nieuwe reistrends te verzamelen:
    • Dichtbij bestemmingen binnen België en Europa zullen erg in trek zijn. Er wordt zelfs verwacht dat er niet voldoende aanbod beschikbaar zal zijn om aan de vraag te voldoen
    • Autovakanties gaan primeren op vliegvakanties
    • Actieve vakanties krijgen een flinke boost, want de toeristen willen kilo’s kwijt, genieten van de natuur en de rust
    • Weg van het massatoerisme: kwalitatieve trips waarbij de toeristen goed verspreid worden
    • Vakantiewoningen en kleinere hotels, met een beperkt aantal kamers, veel privacy, gerund door een familie en gebruik makend van lokale biologische producten, staan boven op het verlanglijstje
    • “B locaties” zitten in de lift, men zal nu veel minder geneigd zijn om naar toeristische hotspots te trekken
    • Op vakantie met vrienden, familie of multigeneratie reizen, omdat men hen door de lockdown zo lang niet heeft mogen zien.
       
  • April: Reizen na corona door Stepshttps://www.steps.be/reizen-na-corona

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944