Limburgse krokusvakantie geeft hoop op beterschap

maandag, 15 februari 2021

Na donkere wintermaanden voor Limburgs toerisme zijn eerste lichtpunten in zicht

De volgende vakantieperiode na bijna een jaar pandemie. Naar aanleiding van de krokusvakantie vroegen aan de toeristische ondernemers hoe ze ervoor staan. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “We zijn bijna een jaar na het begin van de corona-crisis en Limburg heeft het gevoeld. De provincie is lag vorige weekend bedekt onder een prachtig wit tapijt, maar veel van onze uitbaters hebben zwarte sneeuw gezien. Het is nu tijd om hen perspectief te bieden op een hoopvolle lente en stralende zomer, te beginnen bij de krokusvakantie. De cijfers zijn niet denderend, maar wel in stijgende lijn. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 29,8% zijn de cijfers bijna op het niveau van voorgaande jaren, in een periode die doorgaans altijd wat rustiger is. Om het lastminutetoerisme aan te wakkeren zijn we vanuit Toerisme Limburg een campagne gestart. We richten ons nu - gezien de reisbeperkingen -  ook naar Limburgers. We maken hen bewust van ons aanbod en nodigen hen uit om op te laden in eigen provincie. Zodra er versoepelingen komen, kan de sector op ons rekenen voor een nieuwe nationale campagne.”

Hoop op beterschap

De krokusvakantie breekt stilaan de teneur van de wintermaanden en maakt plaats voor een hoopvolle lente. Dat blijkt uit onze laatste trendpeiling bij de Limburgse toerismesector. De bevraging bij bijna 300 uitbaters besluit dat de sector vooral uitkijkt naar de paas- en zomervakantie. Igor Philtjens: “Het is bewonderenswaardig hoe positief de ondernemers blijven. Daarom doet het deugd om in de cijfers voor de krokusvakantie voorzichtige tekenen van herstel te zien. Deze cijfers willen we nog een bijkomende duw geven met een bijkomende campagne. We nodigen mensen uit om nu al te genieten van wat Limburg te bieden heeft en zo de sector te steunen die een motor is voor de Limburgse economie. Want ook al is niet alles mogelijk, ook vandaag heeft Limburg heel wat te bieden.

Van alle logiestypes is op het moment van bevraging 2 op 10 gesloten, maar heeft ongeveer de helft wel boekingen. Vooral de vakantiewoningen voor het gezin doen het goed, met een gemiddelde bezetting van 51%. Terwijl grote groepen omwille van de maatregelen moeten annuleren, valt het op dat de toerist wel nog graag met dezelfde bubbel een andere omgeving opzoekt. Hotels, B&B’s en jeugdlogies hebben het zwaarder te verduren, met een gemiddelde bezetting van respectievelijk 14,4%, 12,7% en 1,0%. Sinds de recente versoepeling zien we ook een sterke inhaalbeweging bij de vakantieparken en -campings, met heel veel bijkomende boekingen de laatste dagen waardoor het moeilijk is concrete bezettingscijfers te geven. Uit individuele bevraging bij enkele grote parken vernemen we dat de bezetting ruim boven de 50% ligt en nog dagelijks toeneemt. De gesloten cafés en restaurants maken een verblijf op hotel minder aantrekkelijk en het koude weer is niet geschikt voor langdurige buitenactiviteiten. Als er geboekt wordt, is het over de hele lijn vooral voor kortere verblijven van 2 à 3 nachten met de partner of het eigen gezin.

Een nieuwe lente, een nieuw begin

We weten dat de coronatrend er eentje is van afwachten en afwegen. Dat geeft veel onzekerheid over hoe de lente- en zomermaanden eruit gaan zien, zowel voor de toerist als voor de toeristische sector. Bijgevolg stromen de vroege boekingen niet binnen zoals gewoonlijk. Het wordt afwachten wanneer het vakantieseizoen écht van start kan gaan. Een opvallende uitzondering daarop is die van de jeugdlogies. Terwijl er nu slechts 1,0% bezetting geteld wordt, rekenen ze al op ongeveer evenveel boekingen als gewoonlijk voor de zomer. Scholen en verenigingen willen duidelijk voorbereid zijn voor het geval de zomerkampen wel mogen doorgaan. Voor de kleinere groepen en gezinnen zal veel afhangen van de mogelijkheden voor een buitenlandse vakantie. We weten één ding, wie een vakantie in eigen land verkiest, moet niet ver zoeken.

Onzekerheid maar wél perspectief

De bevraging keek niet enkel naar de toekomst maar ook naar het verleden om van te kunnen leren.

Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Met de hele sector hebben we inspanningen geleverd om het toerisme aan te wakkeren en die hebben geloond. Door samen te werken, hebben we erger kunnen voorkomen. Dat geeft energie en vertrouwen om in de komende maanden hetzelfde te doen. Vanuit de taskforce toerisme werken we aan nieuwe acties en een sterke nationale campagne. Zo blijven we in 2021 onze provincie op de kaart zetten en onze sector ondersteunen. Limburg heeft nu al enorm veel te bieden, mits enkele versoepelingen van de maatregelen kijken we uit naar een zonnige zomer. Ondertussen blijven we vanuit Toerisme Limburg ijveren voor onze ondernemers, met ondersteuning omtrent de maatregelen, advies, campagnes en vorming. Zodat we goed voorbereid zijn, wanneer het  weer helemaal kan.”

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944