Campagnewerking Limburg

(Her)lanceringscampagne Limburg

Toerisme Limburg werkte vanuit de Limburgse troeven een nationale campagne uit om Limburg ‘top of mind’ te maken. Tot voor kort sprak iedereen over de Kust en de Ardennen. Sinds deze campagne spreken ze allemaal over Limburg. Ons aanbod is hoogwaardig en gevarieerd, ideaal voor wie niet op een verre reis kan of wil. Hier is het alle dagen vakantie. Hier kan je komen herleven.

Matteo Simoni nodigt je uit om een welverdiende vakantie te beleven in zijn eigen streek. "Limburg ligt me nauw aan het hart. De landschappen, de natuur, de fietspaden, de waterpret, de gezellige steden. Je kan hier je knopje afzetten of net kiezen voor ontmoetingen. Want Limburgers zijn gastvrij en altijd bereid voor een babbeltje. Als ik hier ben, leef ik helemaal op. En dat gevoel wil ik delen met de rest van Vlaanderen.

Met een reclamefilm recht uit het hart nodigt de Limburgse acteur de Vlaming uit om te komen herleven in zijn groene provincie. Je ontdekt de film op visitlimburg.be.

De campagne werd uitgerold op tv (vanaf 08/06), grote affiches langs de weg (vanaf 10/06), digitale advertenties en inlassingen in printmedia (vanaf 06/06). Een overzicht van de Limburgcampagne met Matteo Simoni vind je hier.

Succesvolle lancering
De lancering van onze campagne werd opgepikt door diverse media en nieuwszenders. Daardoor zagen we op de dag voor de online- en print lancering al een enorme stijging van het aantal bezoekers op visitlimburg.be. Lees er hier meer over.

Gratis fietskaart voor elke Limburger

In het verlengde van onze relancecampagne, waar Matteo Simoni het gezicht van is, willen we ook de Limburgers aan het fietsen en op onze gezellige terrasjes krijgen. Daarom kreeg iedereen die zaterdag 27 juni Het Belang van Limburg in de krantenwinkel kocht, een gratis fietskaart van Limburg en een handig fietsmagazine met o.a. fietscafés en fietslogies. Abonnees krijgen een e-mail met de mogelijkheid om deze aan te vragen. Op deze manier krijgen onze fietscafés en fietslogies extra visibiliteit!

Limburg in de kijker
In het jubileumjaar 25 jaar Fietsrijk Limburg zijn de Limburgers onze eregasten. Dit is dan ook een actie voor de Limburgers!

Het Belang van Limburg gaf met een marketingcampagne deze publicatie en verdeling een extra boost. Hiermee brengen we Limburg als dichtbij vakantie bij álle Limburgers nogmaals onder de aandacht. Zo worden zij gemotiveerd om op de fiets te springen, om op ontdekking te gaan in hun eigen provincie en te genieten van al het moois en lekkers dat Limburg te bieden heeft.

Achter de schermen blijven we verder werken aan extra initiatieven om toeristisch Limburg in de kijker te zetten bv. in de zomer brengen we in Het Belang van Limburg ‘25 verhalen, 25 knooppunten’. Ook in de pipeline: Familiemagazine bij Libelle (181.685 ex.) op 23 juli en het Najaarsmagazine bij Knack (93.000 ex.), De Standaard (93.000 ex.) en Het Belang van Limburg (91.000 ex.) in de week van 26 augustus.

Limburg-week: 18 – 28 september

Op 27 mei lanceerde Toerisme Limburg samen met de provincie de zuurstoffinanciering/Limburg-week. Met deze actie willen we de hele private logiessector een onmiddellijke kapitaalsinjectie van 2 miljoen euro geven.

Hoe? We wensen ongeveer 40.000 bedden of de volledige logiescapaciteit van 1 nacht in Limburg te kopen. Deze aangekochte overnachtingen betalen we onmiddellijk aan alle logies die een aanvraag indienen en waarvan het dossier wordt goedgekeurd. Op deze manier krijgt elk logies per direct een mooie en individueel berekende som gestort op zijn rekening die kan gebruikt worden om de eerste opstartkosten te financieren.

Na een hopelijk succesvol zomerseizoen zal deze som terugverdiend zijn door elk logies zodat het bedrag kan gebruikt worden voor de betaling van de gratis nachten die tijdens de 1+1 week worden aangeboden aan de gasten tijdens de Limburg-week van 18 tot 28 september. Indien je in deze periode niet zou kunnen meedoen met deze actie kan je voorafgaand of aansluitend aan deze week individueel afwijken. Gasten kunnen zo 1 dag langer genieten van ons fantastisch logiesaanbod en van alles wat Limburg ook culinair en recreatief te bieden heeft.

Als logiesuitbater bepaal je zelf hoeveel nachten je gratis aanbiedt in deze 1+1 actie. Dit doe je door de ontvangen som te delen door je kamerprijs. Op deze manier betaalt de provincie deze gratis aangeboden nachten en niet de logiesuitbater zelf. En je krijgt bovendien het geld deze maand reeds uitbetaald. Voorbeeld: je ontving €1.000 die je kan gebruiken om je opstartkosten mee te financieren. Tijdens het zomerseizoen zorg je dat je deze €1.000 terugverdient om in september te kunnen deelnemen aan de Limburg-week. Als je kamerprijs €100 bedraagt kan je met deze som 10 nachten aanbieden in de 1+1 actie.

Campagne
Vanaf midden augustus starten we met campagnes op tv, radio, in print en online ter promotie van de Limburg-week. We voorzien voor onze gasten een speciale pagina op onze website visitlimburg.be waar ze de informatie kunnen terugvinden over alle logies die meedoen met de actie. En uiteraard kunnen alle logies die deelnemen ook zelf promotie voeren voor deze Limburg-week.

'Vlaanderen Vakantieland' campagne Limburg

In parallel met de ontwikkeling van onze eigen Limburgse relancecampagne werkte Toerisme Limburg in de Vlaamse Taskforce Toerisme aan een nationale campagne om vakantie in eigen land te stimuleren. Deze bewustwordingscampagne streefde naar een mindswitch zodat Vlamingen zich realiseren dat je ook perfect een ‘zomervakantie’ kan doorbrengen in eigen land. Samen met de 5 Vlaamse provincies, de vzw ‘Logeren in Vlaanderen’, de 5 Vlaamse kunststeden, en Toerisme Vlaanderen doen we dit onder de noemer Vlaanderen Vakantieland.

Met deze bewustwordingscampagne geven we het Limburgse toerisme een extra impuls, bovenop de eigen bestemmingspromotie en de steunmaatregelen. De gehele campagne landt op VlaanderenVakantieland.be, het Franstalig gedeelte op destinationflandre.be. Bekijk hier de reclamespot en het overzicht van de campagne.

Als Toerisme Limburg zijn we vanuit de werkgroep ‘Vlaanderen Vakantieland’ ook in overleg met tal van TV- en radioprogramma’s die deze zomer worden uitgezonden. Doel is om zoveel mogelijk Limburg in de kijker te zetten (top-of-mind bij de Vlamingen). We doen dit vooral door de productiehuizen een helpende hand aan te reiken waar nodig en hen in contact brengen met de door hen gekozen part.

Succesvolle lancering
De #wehebbenjulliegemist, #welkomterug-campagne van Vlaanderen Vakantieland ging niet onopgemerkt voorbij. Lees er hier meer over.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be