Voorbeelden & tips

Volgens de experten zullen we nog een hele tijd met het coronavirus moeten leven. We zullen dan ook nog een hele tijd maatregelen moeten blijven nemen om de verdere verspreiding of nieuwe opflakkeringen van het virus zoveel mogelijk te vermijden. Dat geldt des te meer van zodra we de strenge ‘lockdown’maatregelen afbouwen. We hebben hierbij een belangrijke rol te spelen.

Op deze pagina verzamelen we originele voorbeelden en slimme tips die je zelf kan toepassen. 

  1. Veilig (terug) aan het werk: deze generieke gids biedt hulp

  2. Vele toeristische partners gaan zelf creatief aan de slag met de ontwikkeling van ‘corona initiatieven’. Dat is hun manier om hun logies, restaurant of attractie ‘top of mind’ te houden. Ontdek hier een selectie van deze intiatieven.

  3. Gun de zorg rust: een initiatief van Tabanaa en logiesuitbaters. Samen gaan ze voor gratis overnachtingen voor de zorgverleners, zodat zij ook eens in de watten gelegd worden. Zorgverleners krijgen de kans om gratis een accommodatie uit te proberen en deze vervolgens aan te prijzen bij hun cliënteel met een (lichte) zorgbehoefte. Personen met (lichte) zorgbehoeften willen immers ook  genieten van een deugddoende vakantie in eigen land. Dankzij TABANAA en haar zorgbutler kan dit! Zo zal deze ‘Gun de Zorg Rust’ actie op middellange termijn ook de uitbaters een flinke duw in de rug geven. Want mond-tot-mond reclame is in al haar authenticiteit nog steeds de meest effectieve vorm van promotie. Win-win dus, voor de zorg én voor de uitbaters. Hotels, B&B’s en andere logiesuitbaters kunnen zich gratis en zonder verplichtingen registreren als deelnemer aan de actie ‘Gun de Zorg Rust’. De enige voorwaarde is dat ze tenminste 1 gratis overnachting voor 2 personen (op te nemen tot eind 2021) doneren voor deze unieke actie. Vanaf 15 juli kunnen zorgverleners eenvoudig een gratis overnachting boeken bij een van de aangesloten accommodaties. Logiesverstrekkers die willen deelnemen aan deze actie, kunnen zich registreren via https://tabanaa.com/gun-de-zorg-rust/.
            
  4. #toerismehelpt: Tentoonstellingen virtueel aanbieden, een hotel ombouwen tot opvangcentrum, of een cultuurcafé omtoveren tot supermarkt. Heel wat toeristische ondernemers gaan creatief aan de slag in deze coronatijden. Met #toerismehelpt verzamelt Toerisme Vlaanderen tijdens de coronacrisis originele initiatieven van toeristische ondernemers
  5. Horeca Vlaanderen: Heb je een café of restaurant en lever je tijdelijk afhaalmaaltijden? Dan kan je op dit platform gratis je diensten aanbieden. Laat het weten en meld je zaak dan aan via https://www.steunhorecavlaanderen.be/aan-de-slag/

  6. #Horecacomeback: online waardebonnen voor horeca te koop. www.horecacomeback.be is een nieuwe website waar iedereen waardebonnen kan kopen bij de aangesloten horecazaken. Deze waardebon kan op een later moment gebruikt worden. Wil je je registreren als ondernemer? Dat doe je via dit online formulier. Dankzij de verkoop van de bonnen creëren horecaondernemers cashflow op een moment dat alle inkomsten stil liggen en kunnen ze zo hun lopende vaste kosten betalen. Alle administratieve kosten worden door de partners van het initiatief gedekt waardoor elke euro die wordt overgeschreven integraal naar de geregistreerde horecazaken gaat.

  7. Horeca-academie: online les voor horeca personeel. De fysieke opleidingen van de Horeca Academie zijn tot zeker eind mei vervangen door online lessen. Verder is er een maand lang gratis toegang tot een online platform met videolessen en zijn er digitale handleidingen ter beschikking. Lees meer

  8. Een oplossing die wél werkt: shoppen op afspraak: Eén ding is duidelijk: zowel winkeliers als klanten moeten hun gedrag aanpassen om samen een nieuwe uitbraak van het virus te vermijden. Misschien wel dé oplossing, die het voor alle partijen veilig én gemakkelijk maakt, is Shoppen op afspraak. Het platform - een samenwerking tussen Jakobus & Corneel en Resengo - bevat een eenvoudige reservatiemodule, waarmee klanten in alle deelnemende winkels en bedrijven hun bezoek kunnen plannen. Twee vliegen in één klap: klanten kunnen zonder te wachten op een veilige manier gaan winkelen en de handelaars weten perfect op voorhand hoeveel klanten er zullen zijn, en kunnen dus het personeel voorzien dat een vlotte én persoonlijke service mogelijk maakt. Ook Appoint biedt een handige online agendagtool. Lees het volledig artikel.

  9. Steunmaatregelen: er zijn heel wat steunmaatregelen vanuit de overheid in gang gezet. We verzamelden ze op een aparte pagina om je een overzicht te geven. Vraag zeker meer info na bij je boekhouder. Als je nog vragen hebt, de consulenten staan voor jou klaar.

  10. Heb je een vraag of een slimme tip? Zoals steeds staan de consulenten voor jou klaar. We zijn eveneens bereikbaar via info@toerismewerkt.be en via het nummer +32 11 30 55 00.

 

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be