Zeven tips voor meer zakentoerisme

woensdag, 26 juni 2019

Hoe bereik ik als kleinschalig logies de zakengast? Deze tips zetten je al een flink stuk op weg.


1. Geef flexibele reizigers een reden om langer te blijven

Sommige gasten hebben een flexibel reisschema. Hierdoor hebben ze misschien de ruimte om één of twee nachten extra te blijven. Paai ze met een korting van bijvoorbeeld 50 procent als ze hun verblijf verlengen.

(bron: Little Hotelier)


2. Netwerk met de regio

Netwerk met andere ‘hospitality’-bedrijven in jouw regio. Dat geeft een meerwaarde voor jouw gasten. Bied bijvoorbeeld een kortingskaart aan voor lokale attracties of bezienswaardigheden. Zo genereren de attracties extra inkomsten én schenk jij je gasten extra beleving. Het kan ook omgekeerd. Attracties of bezienswaardigheden trekken binnen jouw doelgroep gasten aan en verwijzen hen door naar jouw logies met kortingsbonnen of speciale acties.

(bron: Little Hotelier)


3. Kijk verder dan de zakelijke kant

Zaken en privéleven zijn vaak niet meer gescheiden. Steeds meer zakenreizigers nemen hun gezin mee op businesstrip. Zo biedt een gerenommeerd Schots hotel extra faciliteiten aan voor kinderen: van sportactiviteiten tot een speelkamer. In Londen pakt een hotel uit met een ‘Mary Poppins-pakket’: een opgeleide oppas neemt de kinderen mee op uitjes terwijl de ouders werken.

(bron: Tourism.gov)


4. Werk aanbiedingen uit voor lokale bedrijven

Ook lokale bedrijven zoeken weleens naar ruimtes voor vergaderingen, marketingonderzoeken, groepsgesprekken enz. Heeft een bedrijf uit de buurt een locatie nodig voor een halve of hele dag? Werk een speciale aanbieding uit. En communiceer dat creatief. Bijvoorbeeld met persoonlijke postkaartjes die je naar de diverse afdelingen verstuurt. Vaak heeft dat meer effect dan een gewone advertentie.

(bron: Fit Small Business)


5. Word businesshotel in het laagseizoen

Tover in het laagseizoen je kleinschalig logies om tot businesshotel. Handig om minder drukke periodes te overbruggen. Grote ketens zoals Hilton of Marriott bieden nagenoeg overal dezelfde kamers aan en pakken uit met standaardvergaderzalen en dito restaurants. Daar kan jij het verschil maken. Ga voor een persoonlijke aanpak en vergaderruimtes die inspelen op het imago van een bedrijf.

(bron: Vacature.com)


6 Kies bewust je sectoren

De faciliteiten of uitstraling van een logies bepalen welk type zakenreiziger zich aangetrokken voelt. Richt je op sectoren die mooi aansluiten bij jouw logies. Is er een groeiende industriesector in jouw regio die bij jouw uitbating past? Werk je aanbod dan zó uit dat het deze doelgroep bereikt én … bekoort. Dat verhoogt de conversie.

(bron: Boutique Hotel News)


7. Ga ook zakelijk op socialmedia

Maak twee verschillende socialmediakanalen aan: één voor MICE (zakentoerisme) en één voor vrijetijdstoerisme. Maakte je al een socialmedia-account (Instagram, Facebook, Twitter, etc.) aan? Link daar dan door naar je zakelijke pagina. Hou je ‘zakelijke’ account actief maar overspoel hem niet met informatie. Beperk je tot relevante en kwaliteitsvolle posts.

(bron: Boutique Hotel News)

 

Extraatje voor Limburg

Zakenreizigers hebben steeds meer interesse voor reizen mét avontuurlijke insteek. Zoals een teambuildingactiviteit. Perfect voor onze groene regio! ;)

 

Nog meer inspiratie? Kom langs op 3 september!

Nog meer tips om in te spelen op de zakenmarkt? Ontdekken hoe jij jouw zakelijk aanbod vlot tot bij deze specifieke doelgroep krijgt? Kom naar de Toerisme Limburg Tafel ‘tips & tricks zakentoerisme’ op dinsdag 3 september. Met onze slimme tips, anekdotes en best practices kan je zó aan de slag!

Schrijf je hier in: https://www.toerismewerkt.be/agenda/toerisme-limburg-tafel-tips-tricks-zakentoerisme

 

Meer nieuws

2020 in het kader van de fiets

Toerisme Limburg is klaar voor het nieuwe toeristische jaar. Een jaar in het teken van de fiets. De fiets als verbindingsmiddel tussen alles wat Limburg te bieden heeft. Dat is geen toeval. In 2020...
Lees meer

2020 in het kader van de fiets

Lees meer

“Niet tegen elkaar, maar met elkaar.”

Koen Heemskerk, zaakvoerder van Kajak Maasland and Rafting Kajakken op de Maas. Het lijkt een jong idee. Maar Louis Heemskerk lanceerde het al ruim dertig jaar geleden. Intussen groeide het bedrijf...
Lees meer

“Niet tegen elkaar, maar met elkaar.”

Lees meer

“Wij ademen fietsen!”

Frank Haerden en Annick, eigenaars van B&B Haerlekijn in Meeswijk Hun passie werd hun beroep. Sinds 2012 zijn Frank en Annick de trotse zaakvoerders van bed and breakfast Haerlekijn. De...
Lees meer

“Wij ademen fietsen!”

Lees meer

Agenda

22 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Tongeren

Tongeren
Lees meer
06 november

Toerisme Limburg Lezing: eco-trends (duurzaamheid)

tbd
Lees meer
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be