Zeven tips voor meer zakentoerisme

woensdag, 26 juni 2019

Hoe bereik ik als kleinschalig logies de zakengast? Deze tips zetten je al een flink stuk op weg.


1. Geef flexibele reizigers een reden om langer te blijven

Sommige gasten hebben een flexibel reisschema. Hierdoor hebben ze misschien de ruimte om één of twee nachten extra te blijven. Paai ze met een korting van bijvoorbeeld 50 procent als ze hun verblijf verlengen.

(bron: Little Hotelier)


2. Netwerk met de regio

Netwerk met andere ‘hospitality’-bedrijven in jouw regio. Dat geeft een meerwaarde voor jouw gasten. Bied bijvoorbeeld een kortingskaart aan voor lokale attracties of bezienswaardigheden. Zo genereren de attracties extra inkomsten én schenk jij je gasten extra beleving. Het kan ook omgekeerd. Attracties of bezienswaardigheden trekken binnen jouw doelgroep gasten aan en verwijzen hen door naar jouw logies met kortingsbonnen of speciale acties.

(bron: Little Hotelier)


3. Kijk verder dan de zakelijke kant

Zaken en privéleven zijn vaak niet meer gescheiden. Steeds meer zakenreizigers nemen hun gezin mee op businesstrip. Zo biedt een gerenommeerd Schots hotel extra faciliteiten aan voor kinderen: van sportactiviteiten tot een speelkamer. In Londen pakt een hotel uit met een ‘Mary Poppins-pakket’: een opgeleide oppas neemt de kinderen mee op uitjes terwijl de ouders werken.

(bron: Tourism.gov)


4. Werk aanbiedingen uit voor lokale bedrijven

Ook lokale bedrijven zoeken weleens naar ruimtes voor vergaderingen, marketingonderzoeken, groepsgesprekken enz. Heeft een bedrijf uit de buurt een locatie nodig voor een halve of hele dag? Werk een speciale aanbieding uit. En communiceer dat creatief. Bijvoorbeeld met persoonlijke postkaartjes die je naar de diverse afdelingen verstuurt. Vaak heeft dat meer effect dan een gewone advertentie.

(bron: Fit Small Business)


5. Word businesshotel in het laagseizoen

Tover in het laagseizoen je kleinschalig logies om tot businesshotel. Handig om minder drukke periodes te overbruggen. Grote ketens zoals Hilton of Marriott bieden nagenoeg overal dezelfde kamers aan en pakken uit met standaardvergaderzalen en dito restaurants. Daar kan jij het verschil maken. Ga voor een persoonlijke aanpak en vergaderruimtes die inspelen op het imago van een bedrijf.

(bron: Vacature.com)


6 Kies bewust je sectoren

De faciliteiten of uitstraling van een logies bepalen welk type zakenreiziger zich aangetrokken voelt. Richt je op sectoren die mooi aansluiten bij jouw logies. Is er een groeiende industriesector in jouw regio die bij jouw uitbating past? Werk je aanbod dan zó uit dat het deze doelgroep bereikt én … bekoort. Dat verhoogt de conversie.

(bron: Boutique Hotel News)


7. Ga ook zakelijk op socialmedia

Maak twee verschillende socialmediakanalen aan: één voor MICE (zakentoerisme) en één voor vrijetijdstoerisme. Maakte je al een socialmedia-account (Instagram, Facebook, Twitter, etc.) aan? Link daar dan door naar je zakelijke pagina. Hou je ‘zakelijke’ account actief maar overspoel hem niet met informatie. Beperk je tot relevante en kwaliteitsvolle posts.

(bron: Boutique Hotel News)

 

Extraatje voor Limburg

Zakenreizigers hebben steeds meer interesse voor reizen mét avontuurlijke insteek. Zoals een teambuildingactiviteit. Perfect voor onze groene regio! ;)

 

Nog meer inspiratie? Kom langs op 3 september!

Nog meer tips om in te spelen op de zakenmarkt? Ontdekken hoe jij jouw zakelijk aanbod vlot tot bij deze specifieke doelgroep krijgt? Kom naar de Toerisme Limburg Tafel ‘tips & tricks zakentoerisme’ op dinsdag 3 september. Met onze slimme tips, anekdotes en best practices kan je zó aan de slag!

Schrijf je hier in: https://www.toerismewerkt.be/agenda/toerisme-limburg-tafel-tips-tricks-zakentoerisme

 

Meer nieuws

Subsidies voor kleinschalige logies: neem deel aan het professionaliseringstraject

Ben je een erkend of vergund kleinschalig logies met maximaal 15 kamers en 32 slaapplaatsen? En wil je slimme keuzes maken voor de toekomst? Volg dan het professionaliseringstraject dat start in het...
Lees meer

Subsidies voor kleinschalige logies: neem deel aan het professionaliseringstraject

Lees meer

"Wa gaan we doen?" Extra online zomercampagne!

Wegens groot succes van vorig jaar , pakken we deze zomervakantie weer uit met de online campagne ‘Wa gaan we doen?’ . Hiermee zetten we Limburg opnieuw online in de kijker als dé bestemming voor een...
Lees meer

"Wa gaan we doen?" Extra online zomercampagne!

Lees meer

Onbelast bijverdienen?

Steeds meer Vlamingen openen een kleine B&B of verhuren via onlineplatformen een kamer, een vakantiewoning, … aan gasten. Maar hoe geef je als kleinschalige uitbater die inkomsten correct aan bij...
Lees meer

Onbelast bijverdienen?

Lees meer

Agenda

03 september

Toerisme Limburg Tafel: Tips & tricks zakentoerisme

Hasselt
Lees meer
24 september

Toerisme Limburg Lezing: Partner evenement: kick-off 2020

nog
Lees meer
03 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Sint-Truiden

Sint-Truiden
Lees meer
08 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Voeren

Voeren
Lees meer
08 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Hasselt

Hasselt
Lees meer
08 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Maasmechelen

Maasmechelen
Lees meer
15 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Peer

Peer
Lees meer
22 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Tongeren

Tongeren
Lees meer
06 november

Toerisme Limburg Lezing: eco-trends (duurzaamheid)

tbd
Lees meer
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be