Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

woensdag, 26 juni 2019

Op 15 mei vond de tweede inspiratiesessie van het professionaliseringstraject 2019  voor kleinschalige logies (groep 1) plaats. Kevin Strubbe van Horeca Vorming Vlaanderen was coach met dienst. Met praktijkvoorbeelden toonde hij hoe we een WOW-gevoel bij onze gasten creëren. Een aantal uitspraken die ons bijbleven:
 

We denken na over ons product en te weinig over onze service

“Als logiesondernemers zijn we voortdurend bezig met het product. Is de kamer proper? Is het hoofdkussen niet te hard? Is het ontbijt lekker en voldoende gevarieerd? Maar dat is eigenlijk de basis. Als gasten ergens overnachten, zijn een propere kamer, een goed bed en lekker ontbijt het absolute minimum. Het is de service waarmee we het verschil maken. Als we een gast bijvoorbeeld een leuk restaurantje in de buurt aanbevelen en ook in zijn/haar plaats de reservatie maken, zal de gast dit appreciëren en het achteraf ook vermelden in reviews.”

 

Onthoud dat elk type gast een ander soort service verwacht

“Het is belangrijk dat je nadenkt over welk type gast je vooral over de vloer krijgt en dat je bijgevolg jouw service ook aanpast. Een zakenman bijvoorbeeld zal een extra vroeg ontbijt en een strijkservice meer appreciëren dan een gezin met twee kinderen. Een vegetariër zal het enorm waarderen als je bij het ontbijt ook vegetarisch beleg voorziet. Het is ook onmogelijk om elk type gast op zijn wenken te bedienen. Dus het is niet erg om te beslissen dat je voor bepaalde types gasten niet het meest aangewezen logies biedt. Daarom gebruiken sommige hotels of logies ook bewust labels zoals ‘adults only’ of ‘geen honden toegelaten’.”

 

Blauw, groen, geel of rood

Kevin lichtte ook heel kort het persoonlijkheidsmodel van Jung toe. Deze Zwitserse psychiater definieerde vier types personen aan de hand van een kleur. Elke persoon gebruikt alle kleuren maar er is altijd een voorkeurskleur. De volgorde en intensiteit van ons kleurengebruik bepalen onze persoonlijke stijl.

 

Wie inzicht krijgt in de hoofdkleur van een gast, kan de service daar ook gedeeltelijk aan aanpassen. Laat ons het voorbeeld nemen van de ontvangst van de gasten.

Een ‘blauwe’ gast komt op tijd en is georganiseerd. Hij/zij heeft het hele weekend al voorbereid.

• Een ‘rode’ gast wil geen tijd verliezen, wil snel geholpen worden en weet perfect in welk restaurant hij wil gaan eten.

Een ‘gele’ gast is chaotisch, komt meestal te laat, heeft zijn identiteitskaart vergeten en heeft nog geen idee van wat hij dat weekend wil doen.

Een ‘groene gast’ ten slotte neemt de tijd om een praatje te slaan.

Kevin Strubbe …

… volgde klassieke hotelschool, maakte carrière als manager voor internationale hotels in binnen- en buitenland en baatte zelfstandig een aantal horecazaken uit. Hij werkte zelfs een tijdje als butler voor koning Filip toen die nog kroonprins was. En dat zowel voor officiële als privéaangelegenheden.

In 2005 besloot hij zijn opgedane kennis en ervaringen te gebruiken als consultant en richtte hij Culi Consulting op, intussen een vaste waarde in het horecalandschap. Met zijn zaak begeleidt hij de opstart van hotels en restaurants, pr-activiteiten, werkt hij concepten uit voor brouwerijen, doet hij aan interimmanagement, coacht hij, enz.


Wil jij jouw logies nóg succesvoller maken?
Aarzel niet en schrijf je in voor het tweede deel van het professionaliseringstraject in 2019.
Hier vind je meer informatie: https://www.toerismewerkt.be/hoe-verloopt-het-professionaliseringstraject

TIPS
1. Volgde je het professionaliseringstraject al in 2018? Ook voor 2019 kan je nog een subsidieaanvraag indienen.
2. Continu de slimste tips & tricks ontvangen? Helemaal up-to-date blijven met de jongste nieuwigheden in logiesland? Word lid van onze besloten Facebookgroep.

 

 

Meer nieuws

Geslaagde herfstvakantie voor het toerisme in Limburg

De Limburgse toeristische sector mag spreken van een geslaagde herfstvakantie. “Het was het ideale moment voor een korte vakantie met het gezin dichtbij huis!”, zegt gedeputeerde Igor Philtjens,...
Lees meer

Geslaagde herfstvakantie voor het toerisme in Limburg

Lees meer

Subsidies voor kleinschalige logies: het professionaliseringstraject

De uitbaters van kleine logies spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van het toerisme in Limburg. Om hen te ondersteunen is er door de provincie Limburg i.s.m Toerisme Limburg een...
Lees meer

Subsidies voor kleinschalige logies: het professionaliseringstraject

Lees meer

2020 in het kader van de fiets

Toerisme Limburg is klaar voor het nieuwe toeristische jaar. Een jaar in het teken van de fiets. De fiets als verbindingsmiddel tussen alles wat Limburg te bieden heeft. Dat is geen toeval. In 2020...
Lees meer

2020 in het kader van de fiets

Lees meer
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be