Inclusief toerisme: hoe vereenvoudig je de beleving van slechtziende en/of blinde personen in jouw uitbating?

donderdag, 15 oktober 2020

We woonden de inspiratiesessie van ‘Zicht op Cultuur, het slechtzienden en Blinden platform Vlaanderen’ bij. Ontdek via voorbeelden en tips, hoe je de beleving in jouw uitbating van slechtzienden en blinde personen kan verbeteren.

Tips voor jouw verblijf:

  • Uniformiteit van kleur van weerkomende elementen (bv. alle liften in dezelfde contrasterende kleur: herkenning voor blinde en slechtziende personen, maar ook voor personen met Autisme Spectrum Stoornis, dementie, …)
  • Toiletten: donkere bril op witte pot, donkere rolhouder op bleke betegeling. Het vuilnisbakje, de knop van het doorspoelsysteem, deurslot, … in contrasterende kleur met het interieur.
  • Vooruitschuivende spiegels boven wastafel (slechtzienden).
  • Logisch parcours: beter de algemene afspraak ‘rechts’ aanhouden dan hier en daar te moeten bijsturen aan de hand van gidslijnen.
  • Bij gebruik van meerdere liften: oproepknop, die de te nemen lift aangeeft, voorzien van spraak.
  • Bij begin en einde van de trapleuning op de onderkant van de leuning het cijfer van het verdiep in braille aanbrengen.
  • Deurklinken verschillend van vorm en kleur per verdieping.
  • Verdiepen herkenbaar maken door iedere verdieping een ander kleur te geven.
  • In gangen leuning inwerken in muur, waarbij er 2 kleuren gebruikt worden op de muur: boven de leuning licht en onder de leuning donker.
  • Verlichting: de manier waarop lichtpunten worden voorzien (bv. in 1 lijn) kunnen richting aangevend en oriëntatie versterkend zijn (slechtzienden).
  • Glazen tussendeuren op verdiepingen voorzien van contrastband/embleem in contrastkleur.
  • Doorgaans zijn rolstoeltoegankelijke kamers ruim of voor blinde en slechtziende mensen ‘te’ ruim om oriëntatiepunten te voelen. Zorg ervoor dat een muur ononderbroken kan gevolgd worden zonder obstakels in die looplijn bv. te laag opgehangen tv-toestellen vermijden.
  • Toegangskaart tot kamer: voorzien van inkeping of andere markering zodat de insteekrichting duidelijk is en de kaart autonoom gebruikt kan worden.
  • Ringen met nummers in braille die over de deurklink van de kamer geschoven kunnen worden. Zo kan de kamer gemakkelijk worden teruggevonden.
  • Inhoud en prijslijst minibar in grootletterdruk/braille/QR-code (label aan binnenkant deur, vaste plaats).
  • Informatie over de streek, cultureel aanbod, activiteiten binnen het hotel, …: toegankelijke website/QR-code.
  • Gebruiksaanwijzingen telefoon, airco, … in grootletterdruk/braille/QR-code.
  • Bediening toestellen (tv-toestel, airco, haardrogers, …): met voelbare knoppen (geentouchscreen)/via spraakaansturing (slimme toestellen).
  • Bediening verlichting: bewegingssensoren/spraakaansturing (slimme verlichting).
  • Indien zwembad: Eye Key: ‘Sportief inclusief’ toegankelijke zwembeleving voor slechtziende en blinde klanten. Toegankelijkheidsgids + checklist, zie: https://images.zichtopcultuur.be/2018102315046833-eye-key-definitief.pdf

Tips voor jouw reca:

  • Naast braille en grootletterdruk, beschikbaarheid van digitaal menu via website/QR-code. Zo bereik je ook mensen die blind worden op oudere leeftijd zonder braillekennis. Indien QR-code label, dit op vaste plaats aanbrengen.
  • Miniatuur van hotel/bezienswaardige gebouwen als tafeldecoratie of gebruiksvoorwerp (bv. houder van tandenstokers) (aanraken mag). De miniatuur kan worden voorzien van een QR-code die toegang geeft tot het menu, geschiedenis van het gebouw, streek, … die al wachtend kan worden gelezen.
  • Eye Key: ‘Lekker inclusief’ toegankelijke horeca voor slechtziende en blinde klanten. Toegankelijkheidsgids + checklist, zie: https://images.zichtopcultuur.be/20191114121957618-eye-key--toegankelijke-horeca--digitaal.pdf

 

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944