Facebook verandert, online marketing dus ook?

dinsdag, 23 januari 2018

Facebook verandert...

Binnenkort ondergaat Facebook de grootste verandering in jaren. Deze verandering zal belangrijke gevolgen hebben voor gebruikers, maar ook voor bedrijven die adverteren op het platform.

Facebook wil in 2018 immers mensen dichter bij elkaar brengen, met meer aandacht voor betekenisvolle interactie. Dit betekent dat posts van vrienden en familie steeds bovenaan zullen verschijnen, en dat nieuwsberichten of posts van bedrijven veel minder getoond zullen worden (inclusief video’s!). Facebook gaat er bovendien vanuit dat gebruikers minder tijd op het platform zullen doorbrengen. Minder kwantiteit, meer kwaliteit dus.

... en online marketing kan niet achterblijven

Daarom wordt de content van jouw bericht nog belangrijker. Enkel bedrijfsberichten die interactie (bv. conversatie) stimuleren, zullen kans maken om bovenaan te verschijnen. ‘Passieve’ berichten worden bestraft, net als posts die als ‘lokaas’ dienst doen: stem nu! Like nu! Deel nu! Tag nu! Reageer nu! Hoe meer je ze hanteert, hoe minder vaak je pagina of posts getoond zullen worden aan gebruikers.

Welke berichten zullen dan wel goed scoren? Berichten die conversaties uitlokken, zoals live video’s, evenementen of interessante posts. De conversatie moet dan wel op een organische manier tot stand komen, zonder ‘lokaas’. En natuurlijk betaalde berichten (bv. promoted posts). Deze zullen nog steeds prominent in de newsfeed verschijnen, maar ook hier zal de mate van interactie essentieel zijn voor de zichtbaarheid van je advertentie.

Daarnaast kan je volgers ook vragen hun voorkeuren aan te passen. Gebruikers kunnen instellen van welke pagina’s ze wel nog berichten bovenaan hun newsfeed willen zien verschijnen. De kans dat veel mensen hier op gaan reageren is echter klein.

Conclusie

Bedrijven kunnen niet anders dan zich aan de nieuwe regels aan te passen. Alle bedrijven zullen een daling in bereik zien, sommigen meer dan anderen. Zet daarom zeker in op goede content die inspireert, en interactie uitlokt.

Bovendien blijft een goede promotiemix erg belangrijk. Bekijk daarom zeker de mogelijkheden van Instagram. Vergeet ook niet dat kwalitatieve foto’s een absolute must zijn voor online marketing!

Tot slot: de beste reclame is nog steeds mond-tot-mondreclame. Streef niet enkel naar tevreden gasten, maar naar enthousiaste gasten. Die zullen immers uitgroeien tot echte ambassadeurs van je uitbating. In dit artikel gaan we verder in op ambassadeursmarketing.

Meer nieuws

Campagne ‘Herleef in Limburg’ in de spotlights

Onze campagne met Matteo Simoni kreeg - mede door een overweldigende media-aandacht - een ongekende boost. De website visitlimburg.be piekte als nooit tevoren! Achter de schermen werd er hard gewerkt...
Lees meer

Campagne ‘Herleef in Limburg’ in de spotlights

Lees meer

Gratis fietskaart voor elke Limburger

In het verlengde van onze Limburgse relancecampagne, waar Matteo Simoni het gezicht van is , willen we ook de Limburgers aan het fietsen en op onze gezellige terrasjes krijgen. Daarom krijgt iedereen...
Lees meer

Gratis fietskaart voor elke Limburger

Lees meer

Zomers genieten in Limburg

Het ultieme vakantiegevoel beleven? We hoeven het niet ver te zoeken! Met zijn 2.000 kilometer zalige fietswegen, wondermooie landschappen, gastvrije logies en fietscafés heeft Limburg alles in huis...
Lees meer

Zomers genieten in Limburg

Lees meer

Agenda

22 september

Online Partnerevenement 2020

je favoriete plekje thuis, of op kantoor
Lees meer
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be