7 opvallende en inspirerende uitspraken tijdens de ‘Toerisme Limburg Lezing: Holy Trinity Events’

maandag, 13 mei 2019
Op dinsdag 30 april vond onze eerste Toerisme Limburg Lezing plaats. Hier kregen onze deelnemende toerisme partners een sessie van eventexpert Peter Decuypere over zijn ‘Holy Trinity Method’. Tijdens deze inspirerende lezing toonde Peter Decuypere hoe er (M)E-Xperiences en (W)E-Xperiences kunnen worden toegevoegd aan een event om dan uiteindelijk in de namiddag aan de slag te gaan met de methode. Een paar quotes zijn ons bijgebleven, we lichten ze voor je toe.
 
 
 “En Jezus die wilt een koude pint en een warme hamburger, en liefst niet andersom”
 
Van de Heilige Drievuldigheid zijn de bezoekers van een evenement dus Jezus. En Jezus, die moet verwend worden. Er moet voor gezorgd worden dat Jezus zich goed en welkom voelt. En dit kan al met de meest voor de hand liggende dingen zoals een lekker hapje en drankje. En daar waar pakweg 10 jaar geleden een veggie eetstand op een festival taboe was is het nu een schande om het niet te hebben. Tijden veranderen en de bezoeker vindt vandaag andere dingen belangrijk, iets om rekening mee te houden.
 
“En daar komen kiendjes van.”
 
Hier verwijst Decuypere naar de grote schommels die op sommige festivals terug te vinden zijn. Een simpele manier om te zorgen voor een ‘(W)E-Xperience’ op je evenement. Op deze manier breng je namelijk mensen bij elkaar omdat ze samen, en dus niet alleen, op de schommel gaan zitten. Wie weet heb je onrechtstreeks gezorgd voor een levenslange vriendschap, een nooit te vergeten ontmoeting of leert iemand hier de liefde van zijn leven kennen. De meerwaarde creëren ze dus zelf je hebt ze enkel een middel gegeven om dat te kunnen doen. Of zoals Decuypere het zou zeggen: Give the people a reason to connect!
 
“Goden zijn bereikbaarder, maar ook wat inwisselbaarder geworden.”
 
De goden van onze Heilige Drievuldigheid zijn zoals eerder vermeld degenen die op het podium staan, alles waarvoor we betalen of waarvoor we gaan. Maar vergelijk bijvoorbeeld het Rock Werchter van vroeger, waar 7 artiesten op de affiche stonden, met het Rock Werchter van nu met maar liefst 95 goden. Of een Tomorrowland waar er op 2 weekends zo’n 800 goden te zien zijn. En kan je je favoriete artiest op het ene festival niet zien omdat je net ergens “de lekkerste kapsalon ooit” staat te eten? Achja, dan maar op het volgende. Kortom, er zijn er gewoon te veel en het is veel minder de hoofdreden geworden om naar een evenement te gaan. Vandaag gaan we eerder voor heerlijke en unieke foodtrucks, zotte ervaringen (denk aan Kamping Kitsch), om mensen te ontmoeten en samen te lachen (voorbeeld schommels) of om je even te voelen alsof je in een andere wereld bent beland. We willen beleven, ontmoeten, zelf creëren en ontdekken.
 
“Het is niet alsof zo’n gast straks naar huis gaat en zijn tattoos wegwast. Die zijn gewoon écht zo.” 
 
Hij heeft het hier over het ‘broodje Roadkill’, een populaire foodtruck-keuze op Best Kept Secret (muziekfestival). Het broodje wordt door harige, getatoeëerde gozers op theatrale manier bereidt. Hun succes hebben ze niet alleen te danken aan de kwaliteit van het broodje maar ook aan de authentieke, ludieke manier waarop ze deze maken. Peter Decuypere noemt dit een “Radical (M)E-Xperience”. Iets wat exclusief en niet te kopiëren is en ontstaat door veel passie en liefde toe te voegen aan wat je doet.
 
“Het moet fast, fun and easy zijn, anders doen mensen het niet.”
 
Paradise City, een groen festival die in plaats van flyers zaadjes uitdeelt om te planten. Of Secret Garden die ter promotie boompjes laat maken om in de auto op te hangen. En WECANDANCE die door patissier Joost Arijs ‘intergalactische pralines’ lieten maken in het kader van hun thema ‘outer space’. Elementen toevoegen aan je event die de zintuigen prikkelen werken altijd zolang je ze niet te ingewikkeld maakt.
 
“Hou jij ook van Sky and Sand van Paul Kalbrenner?”
 
Peter sprak over de naamkaartjes die hij liet drukken voor één van zijn netwerkevents. Bij de registratie moest je namelijk ook aangeven welk muzieknummer je zeker zou willen horen na het netwerkmoment. Door deze informatie op het naamkaartje te drukken trigger je mensen om elkaar aan te spreken en te connecteren. Uiteindelijk werd ook daadwerkelijk ieders nummer afgespeeld, waardoor je zo één van die ‘oh dat is mijn liedje’-momenten creëert. 
 
“Peter, ik heb gescoord gisterenavond”
 
Wat krijgt een spreker bijna altijd mee naar huis als bedankje? Goed geraden! Een fles wijn. Op zich niets mis mee maar ook niet erg creatief en eerlijk is eerlijk, het is ook zelden de beste fles uit de schap. Decuypere haalt een voorbeeld aan van een leuk en persoonlijk alternatief. Hij had uitgeplozen welke interesses de vrouw van de spreker heeft. Dit bleek koken te zijn. Daarom hadden ze voor deze spreker 3 kookboeken gekocht die hij cadeau moest doen aan zijn vrouw. Succes gegarandeerd!
 
Klinkt dit je allemaal erg interessant en wil jij ook één van onze inspirerende lezingen bijwonen? Hou dan zeker onze agenda in de gaten! 
 
En nu we het dan toch over events hebben, vergeet je zeker niet om jouw zomerevent met de tag 'toerisme' in de UiTdatabank te zetten?

Meer nieuws

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Tijdens een van de sessies van het professionaliseringstraject voor kleinschalige logies komt Kevin Strubbe van Horeca Vorming Vlaanderen langs als coach van dienst. Met praktijkvoorbeelden toont hij...
Lees meer

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Op maandag 12 en dinsdag 13 december verwelkomden we 42 partners voor onze eerste workshopreeks Instagram voor toeristische ondernemers. Onder begeleiding van experte Sofie Smulders doken we in...
Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Instagram werkt! Maar liefst 5 miljoen Belgen hebben een profiel op het socialemediakanaal en daarom kan je met jouw uitbating niet achterblijven. Weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Experte...
Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944