10 tips om toegankelijker te zijn

vrijdag, 16 juni 2017

Op dinsdag 23 mei organiseerde Toerisme Limburg, in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en Inter, een vorming rond toegankelijkheid. De deelnemers kregen een beter inzicht in de verschillende soorten beperkingen en hoe ze daar best mee om kunnen gaan.

 

Deze 10 tips willen we graag met jullie delen. Ze zorgen ervoor dat ook jouw uitbating toegankelijker is voor mensen met een beperking.

  1. In flyers en brochures plaats je beter geen tekst over een afbeelding (watermerk). Dit is moeilijker leesbaar, zeker voor slechtzienden. Houd tekst en afbeeldingen van elkaar gescheiden.
  2. Ook het lettertype is belangrijk. Over het algemeen zijn sans-serif lettertypen (zonder dwarsstreepjes) het best leesbaar. Voorbeelden hiervan zijn Arial, Calibri, Helvetica en Verdana. Vermijd het standaardlettertype Times New Roman.
  3. Jouw website toegankelijker maken? Neem dan zeker eens een kijkje op anysurfer.be. Hier vind je een checklist die je helpt om de website van jouw uitbating of organisatie gebruiksvriendelijker te maken. Je kunt zelfs een kwaliteitslabel behalen. Meer informatie daarover vind je op de website.
  4. Roep niet tegen slechthorenden of dove personen, maar articuleer wel duidelijk en spreek niet te snel.
  5. Het kan interessant zijn om met ‘Soundshuttle’ te werken. Dit toestel zorgt ervoor dat achtergrondgeluiden weggefilterd worden. De onthaalmedewerker spreekt in een ingebouwde microfoon. Dit wordt overgebracht op het hoorapparaat van de luisteraar.
  6. Wanneer je gebruik maakt van een bancontactterminal, zorg er dan voor dat je een draadloze variant hebt zodat oa. rolstoelgebruikers niet afhankelijk zijn van de (vaak te hoge) balie.
  7. Praat op een normale manier tegen mensen met een mentale beperking. Gebruik geen kinderlijke taal of uitdrukkingen. Ze denken heel letterlijk, dus uitspraken zoals ‘onder de knie krijgen’ of ‘ik kan daar inkomen’ zijn vaak heel verwarrend.
  8. Wanneer je met iemand praat, richt je aandacht dan op deze persoon en niet op de begeleider of tolk.
  9. Bied mensen met een lichamelijke beperking enkel hulp waar nodig is en handel niet uit medelijden. Vraag eerst rustig op welke manier je kunt helpen.
  10. Tot slot: Mensen onthouden vooral hoe ze onthaald worden. Je uitbating of organisatie kan alle toegankelijkheidsvoorzieningen in orde hebben, wanneer de onthaalmedewerker hen onvriendelijk of ongeïnteresseerd behandelt, zal vooral dat bijblijven.
  11. Vriendelijk zijn doet geen pijn!

Nog enkele interessante links over dit onderwerp:

www.toevla.be
www.toegankelijkreizen.be
www.toegankelijkgebouw.be
inter.vlaanderen/universal-design

Het was een leuke en leerzame dag waarbij we toch weer een stap dichter naar 'gastvrijheid' gezet hebben. Want in Limburg ben je altijd welkom!

Nog meer vragen, neem contact op!

Meer nieuws

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Tijdens een van de sessies van het professionaliseringstraject voor kleinschalige logies komt Kevin Strubbe van Horeca Vorming Vlaanderen langs als coach van dienst. Met praktijkvoorbeelden toont hij...
Lees meer

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Op maandag 12 en dinsdag 13 december verwelkomden we 42 partners voor onze eerste workshopreeks Instagram voor toeristische ondernemers. Onder begeleiding van experte Sofie Smulders doken we in...
Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Instagram werkt! Maar liefst 5 miljoen Belgen hebben een profiel op het socialemediakanaal en daarom kan je met jouw uitbating niet achterblijven. Weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Experte...
Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944