“I don’t want to be a tourist, I want to be a temporary local"

woensdag, 16 mei 2018

Peter R. Hansen sprak tijdens het Limburgs Toerisme Congres op 27 maart over "Tourism out of the box".
Graag inspireren we jullie met een aantal toerisme trends, daarom delen zijn kernboodschappen:

 

  1. Lokaal is globaal
  2. De democratische revolutie in reizen
  3. Limburg is het centrum van de wereld

Lokaal is globaal:

  • Het toerisme groeit wereldwijd. Toch wordt de wereld ‘kleiner’ om wille van online platformen zoals Booking.com, Expedia, Airbnb,  etc. Het is voor toeristen vandaag zeer eenvoudig om belevingen vanop elke plek in de wereld gemakkelijk online te boeken.
  • Algemene cijfers tonen aan dat kleinere Europese steden sneller groeien dan grote Europese steden en minder bekende bestemmingen groeien sterker dan bekende bestemmingen.

De democratische revolutie in reizen:

  • Niet-plaatsen worden fantastische plaatsen: plaatsen die voorheen onbekend waren, zijn nu toeristische trekpleisters geworden. Vb. het 'Doorkijkkerkje' in Borgloon
  • I don’t want to be a tourist, I want to be a temporary local!”: lokale inwoners worden het product van een bestemming. Gasten willen verblijven zoals echte inwoners van een stad of regio.
  • Iedereen kan tegenwoordig een ervaring of beleving op Airbnb posten via Airbnb experiences: van iemand die professioneel actief is binnen toerisme tot een lokale inwoner.
  • FOMO of ‘fear of missing out’ = het gevoel dat we iets missen als we niet continue online zijn. Als tegenhanger hiervan onstaat er de trend JOMO of ‘joy of missing out’. Omdat het online gebeuren af en toe te veel wordt, hebben we nood om volledig te deconnecteren. In deze trend onstaan toeristische initiativen zoals bv. de 'Slow cabins'

Limburg is het centrum van de wereld:

  • Limburg heeft veel mooie plaatsen, maar deze zijn nog niet voldoende bekend in de wereld. Via manifestaties, waardevolle events, netwerken en landmarks kan je ook aan de buitenwereld tonen wie je bent als regio.

Herbekijk ook hier zijn presentatie voor meer informatie.
 

Meer nieuws

Campagne ‘Herleef in Limburg’ in de spotlights

Onze campagne met Matteo Simoni kreeg - mede door een overweldigende media-aandacht - een ongekende boost. De website visitlimburg.be piekte als nooit tevoren! Achter de schermen werd er hard gewerkt...
Lees meer

Campagne ‘Herleef in Limburg’ in de spotlights

Lees meer

Gratis fietskaart voor elke Limburger

In het verlengde van onze Limburgse relancecampagne, waar Matteo Simoni het gezicht van is , willen we ook de Limburgers aan het fietsen en op onze gezellige terrasjes krijgen. Daarom krijgt iedereen...
Lees meer

Gratis fietskaart voor elke Limburger

Lees meer

Zomers genieten in Limburg

Het ultieme vakantiegevoel beleven? We hoeven het niet ver te zoeken! Met zijn 2.000 kilometer zalige fietswegen, wondermooie landschappen, gastvrije logies en fietscafés heeft Limburg alles in huis...
Lees meer

Zomers genieten in Limburg

Lees meer

Agenda

08 december

Save the date: Tourism Ambassador Seminar

tbd
Lees meer
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be