“I don’t want to be a tourist, I want to be a temporary local"

woensdag, 16 mei 2018

Peter R. Hansen sprak tijdens het Limburgs Toerisme Congres op 27 maart over "Tourism out of the box".
Graag inspireren we jullie met een aantal toerisme trends, daarom delen zijn kernboodschappen:

 

  1. Lokaal is globaal
  2. De democratische revolutie in reizen
  3. Limburg is het centrum van de wereld

Lokaal is globaal:

  • Het toerisme groeit wereldwijd. Toch wordt de wereld ‘kleiner’ om wille van online platformen zoals Booking.com, Expedia, Airbnb,  etc. Het is voor toeristen vandaag zeer eenvoudig om belevingen vanop elke plek in de wereld gemakkelijk online te boeken.
  • Algemene cijfers tonen aan dat kleinere Europese steden sneller groeien dan grote Europese steden en minder bekende bestemmingen groeien sterker dan bekende bestemmingen.

De democratische revolutie in reizen:

  • Niet-plaatsen worden fantastische plaatsen: plaatsen die voorheen onbekend waren, zijn nu toeristische trekpleisters geworden. Vb. het 'Doorkijkkerkje' in Borgloon
  • I don’t want to be a tourist, I want to be a temporary local!”: lokale inwoners worden het product van een bestemming. Gasten willen verblijven zoals echte inwoners van een stad of regio.
  • Iedereen kan tegenwoordig een ervaring of beleving op Airbnb posten via Airbnb experiences: van iemand die professioneel actief is binnen toerisme tot een lokale inwoner.
  • FOMO of ‘fear of missing out’ = het gevoel dat we iets missen als we niet continue online zijn. Als tegenhanger hiervan onstaat er de trend JOMO of ‘joy of missing out’. Omdat het online gebeuren af en toe te veel wordt, hebben we nood om volledig te deconnecteren. In deze trend onstaan toeristische initiativen zoals bv. de 'Slow cabins'

Limburg is het centrum van de wereld:

  • Limburg heeft veel mooie plaatsen, maar deze zijn nog niet voldoende bekend in de wereld. Via manifestaties, waardevolle events, netwerken en landmarks kan je ook aan de buitenwereld tonen wie je bent als regio.

Herbekijk ook hier zijn presentatie voor meer informatie.
 

Meer nieuws

"Wa gaan we doen?" Extra online zomercampagne!

Wegens groot succes van vorig jaar , pakken we deze zomervakantie weer uit met de online campagne ‘Wa gaan we doen?’ . Hiermee zetten we Limburg opnieuw online in de kijker als dé bestemming voor een...
Lees meer

"Wa gaan we doen?" Extra online zomercampagne!

Lees meer

Onbelast bijverdienen?

Steeds meer Vlamingen openen een kleine B&B of verhuren via onlineplatformen een kamer, een vakantiewoning, … aan gasten. Maar hoe geef je als kleinschalige uitbater die inkomsten correct aan bij...
Lees meer

Onbelast bijverdienen?

Lees meer

Hou je info up-to-date

De zomervakantie is gestart. Naar jaarlijkse gewoonte zakken veel gasten af naar Limburg. En die gasten verwachten de meest recente toeristische informatie. Verdeel dus geen oude brochures of kaarten...
Lees meer

Hou je info up-to-date

Lees meer

Agenda

03 september

Toerisme Limburg Tafel: Tips & tricks zakentoerisme

Hasselt
Lees meer
24 september

Toerisme Limburg Lezing: Partner evenement: kick-off 2020

nog
Lees meer
03 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Sint-Truiden

Sint-Truiden
Lees meer
08 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Voeren

Voeren
Lees meer
08 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Hasselt

Hasselt
Lees meer
08 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Maasmechelen

Maasmechelen
Lees meer
15 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Peer

Peer
Lees meer
22 oktober

Toerisme Limburg Beleving: Tips voor jouw gasten - Regio Tongeren

Tongeren
Lees meer
06 november

Toerisme Limburg Lezing: eco-trends (duurzaamheid)

tbd
Lees meer
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be