“I don’t want to be a tourist, I want to be a temporary local"

woensdag, 16 mei 2018

Peter R. Hansen sprak tijdens het Limburgs Toerisme Congres op 27 maart over "Tourism out of the box".
Graag inspireren we jullie met een aantal toerisme trends, daarom delen zijn kernboodschappen:

 

  1. Lokaal is globaal
  2. De democratische revolutie in reizen
  3. Limburg is het centrum van de wereld

Lokaal is globaal:

  • Het toerisme groeit wereldwijd. Toch wordt de wereld ‘kleiner’ om wille van online platformen zoals Booking.com, Expedia, Airbnb,  etc. Het is voor toeristen vandaag zeer eenvoudig om belevingen vanop elke plek in de wereld gemakkelijk online te boeken.
  • Algemene cijfers tonen aan dat kleinere Europese steden sneller groeien dan grote Europese steden en minder bekende bestemmingen groeien sterker dan bekende bestemmingen.

De democratische revolutie in reizen:

  • Niet-plaatsen worden fantastische plaatsen: plaatsen die voorheen onbekend waren, zijn nu toeristische trekpleisters geworden. Vb. het 'Doorkijkkerkje' in Borgloon
  • I don’t want to be a tourist, I want to be a temporary local!”: lokale inwoners worden het product van een bestemming. Gasten willen verblijven zoals echte inwoners van een stad of regio.
  • Iedereen kan tegenwoordig een ervaring of beleving op Airbnb posten via Airbnb experiences: van iemand die professioneel actief is binnen toerisme tot een lokale inwoner.
  • FOMO of ‘fear of missing out’ = het gevoel dat we iets missen als we niet continue online zijn. Als tegenhanger hiervan onstaat er de trend JOMO of ‘joy of missing out’. Omdat het online gebeuren af en toe te veel wordt, hebben we nood om volledig te deconnecteren. In deze trend onstaan toeristische initiativen zoals bv. de 'Slow cabins'

Limburg is het centrum van de wereld:

  • Limburg heeft veel mooie plaatsen, maar deze zijn nog niet voldoende bekend in de wereld. Via manifestaties, waardevolle events, netwerken en landmarks kan je ook aan de buitenwereld tonen wie je bent als regio.

Herbekijk ook hier zijn presentatie voor meer informatie.
 

Meer nieuws

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Tijdens een van de sessies van het professionaliseringstraject voor kleinschalige logies komt Kevin Strubbe van Horeca Vorming Vlaanderen langs als coach van dienst. Met praktijkvoorbeelden toont hij...
Lees meer

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Op maandag 12 en dinsdag 13 december verwelkomden we 42 partners voor onze eerste workshopreeks Instagram voor toeristische ondernemers. Onder begeleiding van experte Sofie Smulders doken we in...
Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Instagram werkt! Maar liefst 5 miljoen Belgen hebben een profiel op het socialemediakanaal en daarom kan je met jouw uitbating niet achterblijven. Weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Experte...
Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944