“I don’t want to be a tourist, I want to be a temporary local"

woensdag, 16 mei 2018

Peter R. Hansen sprak tijdens het Limburgs Toerisme Congres op 27 maart over "Tourism out of the box".
Graag inspireren we jullie met een aantal toerisme trends, daarom delen zijn kernboodschappen:

 

  1. Lokaal is globaal
  2. De democratische revolutie in reizen
  3. Limburg is het centrum van de wereld

Lokaal is globaal:

  • Het toerisme groeit wereldwijd. Toch wordt de wereld ‘kleiner’ om wille van online platformen zoals Booking.com, Expedia, Airbnb,  etc. Het is voor toeristen vandaag zeer eenvoudig om belevingen vanop elke plek in de wereld gemakkelijk online te boeken.
  • Algemene cijfers tonen aan dat kleinere Europese steden sneller groeien dan grote Europese steden en minder bekende bestemmingen groeien sterker dan bekende bestemmingen.

De democratische revolutie in reizen:

  • Niet-plaatsen worden fantastische plaatsen: plaatsen die voorheen onbekend waren, zijn nu toeristische trekpleisters geworden. Vb. het 'Doorkijkkerkje' in Borgloon
  • I don’t want to be a tourist, I want to be a temporary local!”: lokale inwoners worden het product van een bestemming. Gasten willen verblijven zoals echte inwoners van een stad of regio.
  • Iedereen kan tegenwoordig een ervaring of beleving op Airbnb posten via Airbnb experiences: van iemand die professioneel actief is binnen toerisme tot een lokale inwoner.
  • FOMO of ‘fear of missing out’ = het gevoel dat we iets missen als we niet continue online zijn. Als tegenhanger hiervan onstaat er de trend JOMO of ‘joy of missing out’. Omdat het online gebeuren af en toe te veel wordt, hebben we nood om volledig te deconnecteren. In deze trend onstaan toeristische initiativen zoals bv. de 'Slow cabins'

Limburg is het centrum van de wereld:

  • Limburg heeft veel mooie plaatsen, maar deze zijn nog niet voldoende bekend in de wereld. Via manifestaties, waardevolle events, netwerken en landmarks kan je ook aan de buitenwereld tonen wie je bent als regio.

Herbekijk ook hier zijn presentatie voor meer informatie.
 

Meer nieuws

Geslaagde herfstvakantie voor het toerisme in Limburg

De Limburgse toeristische sector mag spreken van een geslaagde herfstvakantie. “Het was het ideale moment voor een korte vakantie met het gezin dichtbij huis!”, zegt gedeputeerde Igor Philtjens,...
Lees meer

Geslaagde herfstvakantie voor het toerisme in Limburg

Lees meer

2020 in het kader van de fiets

Toerisme Limburg is klaar voor het nieuwe toeristische jaar. Een jaar in het teken van de fiets. De fiets als verbindingsmiddel tussen alles wat Limburg te bieden heeft. Dat is geen toeval. In 2020...
Lees meer

2020 in het kader van de fiets

Lees meer

“Niet tegen elkaar, maar met elkaar.”

Koen Heemskerk, zaakvoerder van Kajak Maasland and Rafting Kajakken op de Maas. Het lijkt een jong idee. Maar Louis Heemskerk lanceerde het al ruim dertig jaar geleden. Intussen groeide het bedrijf...
Lees meer

“Niet tegen elkaar, maar met elkaar.”

Lees meer
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be