Hoe verloopt het professionaliseringstraject?

Ben je een erkend kleinschalig logies (max. 15 kamers en 32 slaapplaatsen)? Wil je ondersteund worden om een beter rendement voor je uitbating te halen? Dan is het professionaliseringstraject iets voor jou!

1. Analyse, advies en coaching

A. Doorlichting van het kleinschalige logies & mystery visit

Samen met de uitbater wordt het management en de infrastructuur doorgelicht aan de hand van een checklist. Op basis van deze informatie wordt een rapport opgesteld. Daarnaast komt er een mystery visit met een klantgerichte screening. Informatie op de website, het eerste contact, boeking, check-in, verblijf, check-out, etc. worden onder de loep genomen. Ook hiervan wordt een rapport gemaakt met vaststellingen en verbeterpunten.

B. Inspiratiesessies

De 5 inspiratiesessies vinden plaats op 5 verschillende dagen, telkens in groepen van maximum 15 personen. De sessies gaan over gastvrijheid, rendement en yield management, marketing & communicatie (opgesplitst in 2 sessies) en foodcost van het ontbijt. Een volledige opleidingsdag loopt van 10 tot 16 uur. Per sessie is één dag voorzien, met uitzondering van de opleiding marketing & communicatie die 2 dagen duurt. De sessies zijn zeer praktijkgericht met advies en tips & tricks van sterke trainers. Elke sessie gaat door op een andere locatie, telkens bij een collega kleinschalige logiesuitbater. 

Lees hier meer over de inspiratiesessies.

C. In-house coaching

Na de doorlichting & mystery visit worden alle bevindingen individueel besproken. Bovendien worden de belangrijkste zaken uit de vier inspiratiesessies gespiegeld aan jouw logies om extra inzichten en ideeën op maat te krijgen.

2. Groeiplan

Op basis van de doorlichting, de mystery visit, de inspiratiesessies en de individuele coaching wordt een groeiplan opgesteld. Dit geeft niet alleen een goed beeld van hoe het logies op dat moment werkt, maar werpt ook een blik op de toekomst van je logies. Op basis van dit ambitieus plan kan je een nog beter verblijf voor je gasten én meer omzet realiseren. Het groeiplan is tevens het uitgangspunt om ondersteuningssubsidies aan te vragen om de aangehaalde verbeterpunten aan te pakken.

3. Subsidie

Om op basis van het groeiplan het logies te versterken, mag de uitbater meerdere bedrijfsgerichte acties per jaar uitvoeren. Hiervoor zijn er twee mogelijkheden:

  • een deskundige of expert inzetten voor verder advies op maat bv. ondersteuning bij communicatie, prijszetting, …
  • een uitvoeringsgerichte actie voor je logies opzetten zoals storytelling, fotografie, vormgeving van logo, website, … Kosten voor drukwerk mogen maximaal 20% van de totale projectkost bedragen.

Het maximale subsidiebedrag is 10.000 euro, toe te kennen in een periode van 3 opeenvolgende jaren (sinds de eerste subsidietoekenning in het kader van dit reglement). Dit maximumbedrag kan cumulatief niet overschreden worden. Er mogen meerdere subsidieaanvragen per jaar worden ingediend. De enige voorwaarde is dat je een volgende aanvraag ten vroegste kan indienen nadat het vorige project is afgerond en de aanvraag voor het ontvangen van het saldo is toegekomen bij de cel Vrijetijdseconomie.

De uitvoeringsperiode mag maximaal 120 kalenderdagen omvatten. Daarna resten er nog 60 dagen om de aanvraag voor het saldo in te dienen. De toegekende subsidie wordt toegekend in 2 schijven: een voorschot van 70% en een saldo van 30%.

Wil je een subsidieaanvraag indienen op basis van je groeiplan?

Dat kan. Aarzel niet en ga direct aan de slag. Je kan éénmalig beroep doen op je coach om je te laten begeleiden bij de voorbereiding van een subsidieaanvraag. Aan deze begeleiding zijn geen kosten verbonden. Meer informatie, het volledige reglement en het aanvraagformulier vind je op de website van provincie Limburg of download je hier meteen:

Ben je overtuigd? 

De inschrijvingen zijn volzet. Schrijf je hier in voor de interesselijst.

Na het volgen van het professionaliseringstraject kan je subsidies aanvragen.

Heb je nog vragen?
Neem dan contact op met directie Ondernemen – cel Vrijetijdseconomie, provincie Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt op het telefoonnummer 011 23 75 47 of via e-mail toerisme@limburg.be

Tip: Wil je geïnspireerd worden en up-to-date blijven met de laatste nieuwigheden in logiesland of kennis en ervaringen delen met én vragen voorleggen aan collega-logiesuitbaters? Word lid van onze besloten Facebookgroep.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944