Webinar Congressen en Events - Week van toerisme

Een inspirerende congreslocatie. Een event met wereldambities. Een toekomstgerichte meeting … Deze sessie startte met een serie filmpjes over congresstad Mechelen en interviews. Evelyn Bardyn, themaverantwoordelijke Toerisme Vlaanderen, Sylvie Lejour, teamcoach Toerisme Limburg en Peter Decuypere, Event Expert bij Toerisme Vlaanderen events en auteur van 'We love events' legden in een interview uit waarom het kennisaspect van congressen meerwaarde creëert en maatschappelijke relevantie en dus aantrekkelijk zijn voor het project 'Reizen naar Morgen'.

Boodschap:

  • 'Flanders special venues' als nieuw label: betekenisvolle venues krijgen naast het reeds bestaande Heritage venues-label een eigen label om Vlaanderen te promoten als meeting bestemming van belang.
  • Legacy voor congressen wordt verder uitgebouwd en ingezet om de lange termijn-impact van congressen op de omgeving, de bewoners, de locatie, de politiek en de kennisinstellingen te verstevigen. Wat is er al gedaan:
  • Er heeft in 2020  samen met een aantal partners een expeditie plaatsgevonden om te komen tot een leidraad voor het ontwikkelen van legacy.
  • Er is een stappenplan ontwikkeld om lange termijnimpact te bevorderen.
  • Dit jaar wil men nog meer zichtbaar maken hoe congressen ingezet kunnen worden om strategische doelen van steden en regio's te behalen.
  • Er is een groot netwerk van ‘peers’ in Europa die werken met legacy en waarmee men kennis kan delen en waar men kan leren van elkaar: bijvoorbeeld Canada, Scandinavie, Schotland, etc.
  • 'De Legacymakers' is opgericht: een ambassadeursnetwerk voor initiatiefnemers van congressen voor het bevorderen van internationalisering en kennisoverdracht. Weetje: Het BLCB (Belgian Limburg Convention Bureau) stond aan de wieg van de oprichting van dit netwerk en is actief lid. Zij hebben inmiddels 3 leden aangebracht.
  • Digitale transformatie: deze is niet meer weg te denken bij events. De uitdagingen zijn:
  • Het zoeken naar een evenwicht tussen het online gedeelte en het live gedeelte tijdens congressen en events.
  • TV wil venues ondersteunen bij het transformeren naar meer digitale oplossingen.
  • Er wordt een digitaal platform ontwikkeld, samen met Leuven Mindgate en Technopolis dat straks beschikbaar wordt gesteld aan congresorganisatoren. De aftrap van het platform vond eind april plaats tijdens het and& festival.
  • Ambities
  • Tools ontwikkelen om meer data te genereren: bv een Legacy calculator.
  • Het sleutelwoord is samenwerking: de sector versterken door meer onderlinge samenwerking en samenwerking met de partners.
  • Meer samenwerking met stakeholders zoals universiteiten, studenten. Een mooi voorbeeld is het testevent voor studenten in Hasselt.
  • Meer zichtbaarheid voor het effect van congressen als middel om kennis te laten floreren.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944