Traject: Tafelen in Haspengouw

Om Haspengouw als dé culinaire bestemming in de markt te zetten, ontwikkelen we samen met onze ambassadeurs een culinaire streekidentiteit. Die zetten we vervolgens via uiterst goed gekozen campagnes in de markt.

De vruchtbare terroir en het culinaire aanbod van Haspengouw is voor veel gasten een nog onontdekte schat. Tafelen in Haspengouw is een unieke ervaring. Na een ontspannende fietstocht, recht door het vruchtbare landschap van Haspengouw, kunnen gasten de benen heerlijk onder tafel schuiven om te genieten van een authentieke culinaire beleving.

Die beleving tot bij de gast brengen doen we niet alleen. Dat doen we samen. Teler of producent, chef of sous-chef, prestigieuze hotelier of uitbater van een kleinschalig logies. Jullie zijn stuk voor stuk onderdeel van de culinaire trip die een gast in Haspengouw kan beleven. 

Ons gezamenlijk doel? Meer gasten ontvangen op minder drukke momenten, meer gasten die waarderen wat onze bodem en keukens te bieden hebben.

Onze ambassadeurs

We brachten ondernemers samen die met ons de culinaire streekidentiteit van Haspengouw zullen vormgeven, die we als ambassadeurs meenemen in de campagnes. 

Logies

Sint-Truiden

  • Hoeve Roosbeek 
  • Hotel Stayen 
  • Casa de Paja 

Tongeren

  • Zephyr’s Lodge 
  • B&B Ruttermolen 
  • Hoeve de Sterappel 
  • Villa Esperanza
  • B&B Atuatuca 
  • Vinotel X
  • Gaudium XII 

Borgloon

  • Hotel de Pastorie
  • Villa Copis 
  • Kasteelhoeve de Tornaco 
  • Huis van Loon

Brasseries

Sint-Truiden

  • Bistro Bij De Buren
  • 't Veilinghuis
  • Taverne Haspengouw

Tongeren

  • Bar Boef
  • De Boulevaer
  • 't Velohofke
  • Infirmerie
  • Stoemp
  • Retro Velinx

Borgloon

  • Smaakfabriek
  • Bloesemsteek

Restaurants

Sint-Truiden

  • Blanc By Aytems
  • Hoeve Roosbeek
  • Kasteel van Ordingen: Richard
  • Stadt van Luijck
  • De Gebrande Winning
  • Restaurant Noen
  • Fakkels
  • Bistro 11
  • In de Zwaan

Tongeren

  • De Mijlpaal
  • Hoeve de Sterappel
  • Alter
  • Magis
  • Ma Marraine

Borgloon

  • Nyde
  • Grevenhuis

Culinair ondernemerstraject op maat 

Om onze culinaire streekidentiteit vorm te geven werken we met drie groepen: de gastronomische restaurants, de brasseries en de logies. Experts begeleiden de deelnemers volledig op maat van de noden van hun uitbating. Wie die experts zijn? Denk aan culinaire specialisten, productkenners, marketeers, storytellers, belevingsexperten of rendabiliteitsdeskundigen. 

Wat staat er op het programma voor de deelnemers? 

  • Twee inspirerende workshops (maart - mei): tijdens de workshops teken we samen de culinaire streekidentiteit verder uit. Samen verkennen we hoe de uitbatingen culinair Haspengouw kunnen binnenbrengen in hun zaak. 
  • Tot tien uur aan individuele coaching door de experts (april): we stellen een uniek traject per deelnemer voor. Op basis van hun noden en keuzes bundelen we een mix van experts, die samen met hen de culinaire beleving van hun zaak tot een hoger niveau tillen. Gastmeesterschap speelt daarin een grote rol. 
  • Matchmaking evenement waarbij de deelnemers in contact komen met andere lokale ondernemers: we vormen samen een sterk netwerk van Haspengouwse ondernemers met een kwalitatief, lokaal en authentiek culinair aanbod. 

Gedurende het hele traject blijft de eigen onderneming de hoofdrol spelen. De deelnemers krijgen wél pittige versterking. Ondernemers die het traject succesvol doorlopen, worden opgenomen als ambassadeur van het culinaire label. Onder meer een culinaire stadsgids van Gault&Millau, een merkboek rond de culinaire streekidentiteit en promotiecampagnes zorgen ervoor dat hun uitbating meer onder de aandacht komt. 

Onze ambassadeurs hebben goesting om de culinaire streekidentiteit van Haspengouw uit te dragen en zijn bereid om...:

  • ... deel te nemen aan de twee gezamenlijke workshops 
  • ... deel te nemen aan de individuele, culinaire ondernemerstrajecten 
  • ... streek- en seizoensgebonden producten en gerechten te integreren in hun aanbod
  • ... hun medewerkers in de filosofie van de culinaire identiteit en het gastmeesterschap onder te dompelen
  • ... samenwerkingen aan te gaan met andere lokale culinaire ondernemers
  • ... hun ambassadeurschap van het label duidelijk te etaleren in hun zaak 
  • ... van hun zaak een authentieke beleving te maken

 

Smaakervaring

Dit project wordt gerealiseerd met steun van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
    

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944