Wat hebben we onthouden?

vrijdag, 22 november 2019

Hoe speel je best in op de trends binnen het ecotoerisme? En hoe communiceer je over duurzaam ondernemen? Tijdens een boeiende Toerisme Limburg Lezing in Center Parcs De Vossemeren gaven Ignace Schops, Li An Phoa, Bart Everaert en Katy Stroobants hun mening en visie op die vragen. Hun ‘groene’ draad? Begin bij jezelf! Enkele opmerkelijke uitspraken.

 

Betere omgeving
Ignace Schops, directeur Regionaal Landschap Kempen en Maasland en voorzitter van de EUROPARC federatie:

“We moeten ruimte creëren waarin iedereen zich gelukkig voelt. Want duurzaam toerisme is een wereldtrend. Toerisme is een beleving waarin diverse factoren bepalend zijn: de plek, de bewoner, de bezoeker, de ondernemer, de florerende gemeenschap. Met als doel: meer kwaliteit dan kwantiteit.”

 

 

Drinkbare rivieren 
Li An Phoa, Amsterdamse ecoloog en docent aan o.a. de Nyenrode Universiteit, oprichter ‘Drinkable Rivers’ en stroomgebied mobilisator:

“Duurzaamheid betekent kwaliteit in het leven. Al wandelend wil ik anderen inspireren om aandacht te hebben voor de natuur en onze rivieren. Je moet jezelf steeds de vraag stellen: wat kan ik lokaal doen? Het begint dus aan de bron, bij onszelf. En elke kleine stap helpt in dit proces.”!

 

 

Groene onderneming
Bart Everaert, General manager Landal GreenParks Hoogvaals:

“Groen staat centraal in alles wat we doen, zowel in het ondernemen als in het bieden van een onvergetelijke vakantie. Niet alles kan op korte termijn ‘echt groen’ zijn, want dan ga je failliet. Daarom moet je doen wat kan, stap voor stap, niet in je eentje, maar zoveel mogelijk samen met gasten, leveranciers, partners en de regio.”

 

 

Green Key 
Katy Stroobants, eigenaar en uitbater van o.a. Botel Ophoven, als enig privébedrijf in België houder van maar liefst 4 Green Keys:

“Het ecolabel Green Key is een krachtig instrument om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. En het zet je bedrijf letterlijk op de kaart, de wereldkaart. Met de Green Key ga je ‘groen denken’ omzetten in ‘groen ondernemen' en dus ‘groen beleven’. Sowieso kan je niet van vandaag op morgen alles veranderen: kijk eerst wat je al doet (en niet doet), maak dan een stappenplan. Onbewust doe je wellicht al heel wat!”

 

De foto’s van de lezing kan je hier terug vinden.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be