Limburgs toerisme verkent nieuwe hoogtes

woensdag, 18 december 2019

Limburg is volgens Igor Philtjens Vlaanderens derde toeristische topproduct, naast de kust en de kunststeden. Dat was de kernboodschap van zijn ambitieuze beleidsverklaring op 11 december jl. in de Provincieraad. Gestimuleerd door het succes van de voorbije jaren, gaat de voorzitter van Toerisme Limburg ambitieus voor meer én beter toerisme.

Limburg als Vlaams topproduct

Limburg is volgens Igor Philtjens Vlaanderens derde toeristische topproduct, naast de kust en de kunststeden. Dat was de kernboodschap van zijn ambitieuze beleidsverklaring op 11 december jl. in de Provincieraad. Gestimuleerd door het succes van de voorbije jaren, gaat de voorzitter van Toerisme Limburg ambitieus voor meer én beter toerisme.

Het Limburgs toerisme was de voorbije beleidsperiode een van de drijvende krachten achter de Limburgse groei. Het toerisme nam in 6 jaar met bijna 30% toe en is vandaag de vierde economie. Op dat succes bouwt de provincie nu verder vanuit drie pijlers: een sterk internationaal merk gebouwd op het Limburgse DNA, een hoogwaardig aanbod waar zowel gasten als Limburgers van genieten, en groei en innovatie via de ondersteuning van het ondernemerschap.

Pijler 1: sterk internationaal merk

Met VisitLimburg.be eist Limburg een plek op als internationale bestemming. Naast de kust en de kunststeden is Limburg immers het derde Vlaamse topproduct. Die internationale ambitie maakt Belgisch Limburg onder meer hard door uit te reiken naar Nederlands Limburg. Limburg wordt zo ’s werelds eerste bestemming die zich over de grens heen promoot onder één naam.

Pijler 2: meer en beter toeristisch aanbod

“Er is nog ruimte voor meer toeristen in Limburg”, zegt onze voorzitter. “Maar we willen ook werken aan een beter toerisme.” Beter maken, maar hoe? Onze provincie heeft een aantal sterke troeven in de hand. Denk maar aan het fietsroutenetwerk, door hem omschreven als het Limburgs topproduct, vaak gekopieerd, nooit geëvenaard. Het fietsroutenetwerk ziet onze voorzitter als de basis van het Limburgse toerisme. Daarop komt een bovenlaag met fietsbelevingen, scenic routes, landmarks … En met Bokrijk, het Central Park van Limburg, als dé toeristische toegangspoort.

Beter toerisme staat ook voor inclusief toerisme en een toerisme dat draagvlak kent bij haar inwoners en ondernemers en gespreid is over 365 dagen.

Pijler 3: professionele toeristische ondernemingen

Een beter toerisme is ook investeren in de 1.500 toeristische ondernemers in Limburg. Twintig miljoen voorziet onze voorzitter en gedeputeerde, onder meer voor coaching in professionaliseringstrajecten en groeiplannen voor toeristische bedrijven. Dit alles moet Limburg positioneren als toeristisch topproduct naast de kust. Voor Igor Philtjens is dat de kerntaak voor de jaren 2020-2025.

Het volledig persbericht vind je hier.

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944