Limburgs toerisme floreerde in paasvakantie

maandag, 25 april 2022

Niet alleen de bloesems, maar ook het Limburgs toerisme stond in volle bloei deze paasvakantie. Igor Philtjens, voorzitter van Visit Limburg en gedeputeerde: “We kenden voor het eerst sinds twee jaar een min of meer normale paasvakantie. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 53,1% en ruim 316.000 overnachtingen bij de logies is het duidelijk dat gasten afgelopen paasvakantie betekenisvolle ervaringen wilden opdoen in Limburg. Samen met onze partners hebben we goesting in een nieuwe golf van gastvrijheid en hartelijke ontmoetingen met onze gasten.”

Ruim 316.000 overnachtingen

Afgelopen paasvakantie zag Limburg het aantal overnachtingen en aankomsten bijna verdubbelen ten opzichte van 2021. Zo tekende de provincie ruim 316.000 overnachtingen en meer dan 104.000 aankomsten op. De gemiddelde bezettingsgraad lag op 53,1% bij de logies. Vakantieparken en hotels kenden een mooie bezetting van respectievelijk 81,7% en 48%. Ook jeugdlogies waren in trek met een bezetting van 49,8%.

Vakantiewoningen deden het ook goed, maar hadden met 60% een mindere bezetting dan vorig jaar. “Door de beperkingen in 2021 kozen gasten toen vaker voor een verblijf in vakantiewoningen vanwege het afgezonderde karakter en de eigen kookmogelijkheden”, verklaart Igor Philtjens. Kampeerlogies tekenden deze paasvakantie een lagere bezettingsgraad op van 28,3%, maar zij zijn dan ook weersafhankelijk. Positief was wel dat gasten een nacht langer verbleven in kampeerlogies dan vorig jaar.

“Wie Limburg zegt, zegt hartelijke ontmoetingen en samenzijn. Iets wat we de afgelopen jaren vaak hebben moeten missen. Nu het terug mocht, zagen we de gemiddelde gezelschapsgrootte in de paasvakantie groeien van 3,1 in 2021 naar 4,7 in 2022”, vertelt Igor Philtjens.

Nieuwe uitdagingen

"Door krachten en middelen te bundelen en écht naar elkaar te luisteren, hebben we de coronapandemie samen getrotseerd. Helaas liggen er met de huidige energiecrisis, de fors stijgende prijzen en de aanhoudende situatie in Oekraïne alweer nieuwe uitdagingen op ons pad. Dat doet de onzekerheid bij onze partners en de voorzichtige terughoudendheid bij onze gasten opnieuw rijzen”, zegt Igor Philtjens.

3 op de 10 logiesuitbaters gaf namelijk aan dat ze impact voelen van de stijgende prijzen op het aantal boekingen. Waar meer dan de helft van de uitbaters de oorspronkelijke prijzen aanhoudt, rekende 6,2% de prijsstijgingen wel volledig door aan hun gasten. 33,5% hield het op een gedeeltelijke prijsverhoging om de (energie)prijzen te compenseren.

Bloesemtoerisme

De paasvakantie viel dit jaar mooi samen met de bloei van de bloesems. De vroege kersensoorten en de perenbomen begonnen op dat moment te bloeien. Ook al werd een volle bloei pas verwacht rond 10 april, toch zagen de Japanse Tuin in Hasselt en de Bloesembar in Sint-Truiden in het weekend van 26 en 27 maart al een toestroom van bezoekers.

Ook in Bokrijk stond er tijdens de paasvakantie heel wat te gebeuren. “Het Openluchtmuseum heeft opnieuw de deuren geopend. Daar ontdek je verschillende vakmanschappen dankzij inspirerende demonstraties. We organiseerden ook een QR-luistertocht in paasthema. Zondag 17 en maandag 18 april waren erg bijzonder in Bokrijk, want dan beleefde je een paasfeest zoals dat honderd jaar geleden gebeurde. Ook de museumboerderij opende met tal van oude erfrassen. Ze zijn gestald in en rond de pas gerestaureerde vierkantshoeve uit Sint-Truiden”, aldus Igor Philtjens.

Gasten inspireren

We trapten het toeristische seizoen af met een nieuw magazine, een sterke bestemmingspromotie en een opgefriste fietskaart. “Om onze Limburgse gastvrijheid tastbaar te maken, hebben we het nieuwe magazine Gast gelanceerd. Want gastvrijheid, dat zit in ons DNA. In Gast brengen we verhalen over betekenisvolle ervaringen. Weg van spektakel, gericht op inhoud die raakt. Niet alleen onze gasten, maar ook de Limburgers zelf kunnen er inspiratie in vinden”, besluit Igor Philtjens. “Verder zijn we ook gestart met onze nationale campagne met de stem van Matteo Simoni, die klinkt op radio en in onze videospot. De campagne zet de prachtige landschappen in onze groene provincie, de hartelijke ontmoetingen met de Limburgers en het Limburgse vakmanschap in de kijker. En met de vernieuwde fietskaart 2022 - 2023 ligt het beste van Limburg voor je wielen. Met de positieve cijfers voor de paasvakantie kunnen we voorzichtig stellen dat onze verschillende initiatieven hun vruchten afwerpen.”

Meer nieuws

Geslaagde herfstvakantie ondanks kwakkelweer

De afgelopen septembermaand was de warmste september ooit gemeten. En ook begin september konden we nog genieten van warm nazomerweer. Dat heel wat gasten voor Limburg kiezen tijdens die mooie Indian...
Lees meer

Geslaagde herfstvakantie ondanks kwakkelweer

Lees meer

Zonnige perspectieven voor hemelvaart- en pinksterweekend

Als we de voorspellingen mogen geloven, dan wordt het een zonovergoten hemelvaartweekend. Met een bezettingsgraad voor de komende verlengde weekends van ongeveer 80% zullen heel wat gasten de weg...
Lees meer

Zonnige perspectieven voor hemelvaart- en pinksterweekend

Lees meer

Limburg blikt terug op geslaagde paasvakantie

Heel wat gasten vonden deze paasvakantie de weg naar Limburg. Ondanks het minder goede weer en de verschoven Waalse voorjaarsvakantie noteerden we 110.000 aankomsten en meer dan 330.000...
Lees meer

Limburg blikt terug op geslaagde paasvakantie

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944