Nu de zomervakantie er weer op zit, blikt Limburg terug op een meer dan geslaagd toeristisch seizoen. Dat blijkt uit een bevraging van Visit Limburg. Er staan maar liefst 1,78 miljoen toeristische overnachtingen op de teller, dat is een stijging van 40.000 overnachtingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. “De overwegend zonnige zomer gaf Limburg de kans om zijn toeristische troeven maximaal te tonen. Natuur, wandel- en fietsroutes, evenementen en een rijk horeca-aanbod vormden samen een onweerstaanbare mix voor bezoekers”, aldus Laura Olaerts, gedeputeerde van toerisme en natuur en voorzitter van Visit Limburg. “Voeg daar nog de gastvrijheid van de toeristische ondernemers aan toe en een vakantie in Limburg kan niet meer stuk.”
Langer verblijf in Limburg
De stijging in overnachtingen is vooral te danken aan het feit dat gasten gemiddeld langer bleven: 4,2 nachten tegenover 3,7 nachten vorig jaar. De gezelschappen bestonden doorgaans uit drie personen, een constante ten opzichte van eerdere jaren. In augustus tekende zich bovendien een duidelijke last-minute trend af, met boekingen die vooral twee tot vier weken vooraf werden gemaakt.
Qua herkomst en profiel valt op dat Vlamingen in augustus sterker vertegenwoordigd waren (64% tegenover 59% in juli). Koppels zonder kinderen waren de grootste groep bezoekers (33%), gevolgd door gezinnen met kinderen (26%), vriendengroepen (12%) en zelfs zakelijke gasten (6%), ondanks de vakantieperiode.
Op twee wielen doorheen landschappen
Het droge zomerweer maakte van Limburg opnieuw een paradijs voor fietsers. Deze zomer werden maar liefst 985.987 fietsers geteld op de Limburgse fietspaden, een stijging van 7% tegenover vorig jaar en een duidelijk bewijs dat fietstoerisme één van de grootste troeven blijft. Ook de belevingsroutes kenden succes: ‘Fietsen tussen de Mijnterrils’ in Nationaal Park Hoge Kempen, dat binnenkort zijn eerste verjaardag viert, lokte deze zomer bijna 72.000 fietsers.
Wandelen in paarse pracht
Ook wandelen stond deze zomer hoog op het programma van de bezoekers. Volgens 82% van de logiesuitbaters trokken hun gasten de natuur in met de wandelschoenen. Vooral de bloeiende heide, die in deze periode op haar mooist is, bleek een trekpleister: 34% van de logies kreeg gasten die er speciaal naar vroegen.
Eten, drinken en feesten op z’n Limburgs
Naast fietsen en wandelen genoten bezoekers ook volop van de Limburgse keuken en gastvrijheid. Meer dan de helft van de logiesuitbaters geeft aan dat hun gasten uit eten gingen (52%) of een terrasje deden (48%). Brouwerijtoerisme zat duidelijk in de lift: onder meer Brouwerij & Distilleerderij Wilderen en de Achelse Kluis merkten een stijgende interesse. Festivals droegen ook hun steentje bij, met Pukkelpop als uitschieter: 26% van de logies in heel Limburg zag hierdoor een toename in boekingen.
Bestemmingspromotie en partnerondersteuning
De positieve bezoekerscijfers zorgen voor vertrouwen en stabiliteit binnen de sector. Logiesuitbaters geven een gemiddeld vertrouwenscijfer van 7,7 op 10, terwijl attracties zelfs een score van 8,5 noteren. Na de back-to-schoolperiode begin september verwachten velen bovendien een heropleving van zakelijke activiteiten zoals teambuildings.
Laura Olaerts besluit: “Dankzij de inspanningen van Visit Limburg op vlak van bestemmingspromotie en de steun voor onze toeristische partners blijft Limburg scoren als veelzijdige vakantiebestemming. Met onze landschappen, activiteiten en gastvrije sfeer hebben we alle ingrediënten in huis om bezoekers een onvergetelijke tijd te bezorgen. We blijven hierop inzetten zodat toerisme bijdraagt aan de welvaart én het welzijn van elke Limburger.”
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be
BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944