Impact coronacrisis op Limburgse logies

woensdag, 28 april 2021

Hogeschool PXL bracht de impact van corona bij de logiesuitbaters in kaart. Dit deden ze via focusgroepen per logiestype (hotels, B&B’s, vakantiewoningen) en interviews met een aantal camping- en vakantieparkuitbaters. 

In het onderzoeksrapport werden een aantal adviezen geformuleerd voor een verdere corona-aanpak:

  • Investeer vooral in communicatie en promotie, met aandacht voor alle verschillende logiestypes en dat men veilig kan verblijven in Limburg.
  • Houd rekening met nieuwe doelgroepen: jongeren, gezinnen, millennials.
  • Houd rekening met nieuwe of verstrekte trends door corona. Neem deze mee in de communicatie en laat de ondernemers weten hoe ze hierop kunnen inspelen. Bereid hen voor op de veranderende toerist en toekomst.
    • Verhoogde interesse in natuur, wildernis, trekvakanties àLimburg kan inzetten op sterke landschapsbelevenis, gevoel van veiligheid & vrijheid primeert.
    • Staycation à Limburgse gastvrijheid onder druk door de coronamaatregelen. Leer de uitbaters hoe ze dit toch kunnen overbrengen ondanks afstand en mondmasker. De gast wil reizen als een local, laat de uitbaters tips over lokale beleving en topplekjes geven, of zet lokale ambassadeurs in (lokale storytelling).
    • Gezondheid, veiligheid en hygiëne hebben door de coronacrisis een grote impact op het reisgedrag. Zet duidelijk in de kijker dat Limburgse logies grote inspanningen hebben gedaan voor veiligheid en hygiëne (bv. met een logo/charter of video’s van de logies). Maak van gezondheid een USP voor Limburg: wellness, gezonde (buiten)activiteiten, gezonde lokale gastronomie/streekproducten.
    • Technologie, online escapisme, flexibiliteit: complete online aanwezigheid is cruciaal, beelden en video worden hierin steeds belangrijker. Potentiele gasten bezoeken in de 2 maanden voor hun boeking gemiddeld bijna 14 verschillende reissites. Logiesuitbaters zelf kunnen hier nog beter op inspelen door een aantrekkelijke site en juist social mediagebruik.
    • Duurzaamheid binnen reizen staat sinds de coronacrisis nog sterker onder de aandacht bij de toerist. Deze duurzaamheid slaat op aandacht voor het milieu, maar ook milieuvriendelijk reizen, dichtbij vakanties, interesse in lokale gemeenschappen en authentieke producten. Dit biedt voor Limburg mogelijkheden op het vlak van fiets- en wandeltoerisme, streekproducten en lokale verhalen via storytelling.
  • Bekijk het volledige rapport hier

Meer nieuws

Geslaagde herfstvakantie ondanks kwakkelweer

De afgelopen septembermaand was de warmste september ooit gemeten. En ook begin september konden we nog genieten van warm nazomerweer. Dat heel wat gasten voor Limburg kiezen tijdens die mooie Indian...
Lees meer

Geslaagde herfstvakantie ondanks kwakkelweer

Lees meer

Zonnige perspectieven voor hemelvaart- en pinksterweekend

Als we de voorspellingen mogen geloven, dan wordt het een zonovergoten hemelvaartweekend. Met een bezettingsgraad voor de komende verlengde weekends van ongeveer 80% zullen heel wat gasten de weg...
Lees meer

Zonnige perspectieven voor hemelvaart- en pinksterweekend

Lees meer

Limburg blikt terug op geslaagde paasvakantie

Heel wat gasten vonden deze paasvakantie de weg naar Limburg. Ondanks het minder goede weer en de verschoven Waalse voorjaarsvakantie noteerden we 110.000 aankomsten en meer dan 330.000...
Lees meer

Limburg blikt terug op geslaagde paasvakantie

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944