Gasten blijven langer in Limburg

vrijdag, 02 augustus 2019

De zomervakantie is intussen meer dan halfweg. Tijd voor de Limburgse toeristische sector om een voorlopige balans op te maken. En die ziet er positief uit. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Met naar schatting 725.000 overnachtingen en een gemiddelde logiesbezetting tot bijna 70 procent noteert Limburg ondanks de hitterecords een succesvolle maand, goed voor 70 miljoen euro omzet door verblijfstoeristen. Het meest opmerkelijk is dat onze gasten gemiddeld langer blijven deze zomer.”

Verblijfssector noteert sterke cijfers

De balans na de eerste vakantiemaand is vergelijkbaar met vorig jaar. Naar schatting 150.000 gasten hebben in Limburg ingecheckt. Samen goed voor bijna 725.000 overnachtingen, zelfs nog een lichte stijging van vijf procent tegenover juli 2018.

Gemiddeld profiel van de verblijfsgasten

Ruim zes op de tien logiesuitbaters ontving de voorbije maand voornamelijk Vlaamse gasten. De populairste herkomstregio blijft West-Vlaanderen. De trend om op vakantie te gaan dichtbij huis zit dus nog steeds in de lift en laat zich ook in Limburg duidelijk voelen. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar verbleven de gasten gemiddeld iets langer in Limburg. Bijna vijf in plaats van vier nachten. Ook de gezelschapsgrootte is toegenomen. Gemiddeld zakten de verblijfsgasten in juli met één persoon meer naar Limburg af dan in 2018, namelijk met vier in plaats van drie personen.

Favoriete activiteit is fietsen

Fietsen blijft dé favoriete activiteit van verblijfsgasten. Onze Nationale feestdag 21 juli was met 36.000 fietstoeristen de absolute topdag. Vooral de fietsbelevingen waren erg in trek. 

Meerderheid uitbaters tevreden en optimistisch

De Limburgse toeristische sector blikt volgens onze steekproef over het algemeen tevreden terug op de voorbije maand en is optimistisch voor augustus. “Het doet deugd om te zien dat het harde werk van de toeristische sector en de inspanningen van Toerisme Limburg vruchten afwerpen. We zijn vastberaden om niet alleen tijdens de zomer, maar ook de rest van het jaar samen op deze weg verder te gaan. Uiteraard blijven we realistisch. We kennen al vijf jaar op rij een sterke groei en beseffen dat de cijfers niet eeuwig kunnen blijven stijgen, ooit is het plafond bereikt. Daarom spreken we nieuwe groeimarkten aan, zoals zakentoerisme. Zodat de bedden van de ondernemers 365 dagen per jaar vol liggen, want dat betekent meer omzet en dus meer jobs”, besluit Igor Philtjens.

Meer nieuws

Geslaagde herfstvakantie voor het toerisme in Limburg

De Limburgse toeristische sector mag spreken van een geslaagde herfstvakantie. “Het was het ideale moment voor een korte vakantie met het gezin dichtbij huis!”, zegt gedeputeerde Igor Philtjens,...
Lees meer

Geslaagde herfstvakantie voor het toerisme in Limburg

Lees meer

2020 in het kader van de fiets

Toerisme Limburg is klaar voor het nieuwe toeristische jaar. Een jaar in het teken van de fiets. De fiets als verbindingsmiddel tussen alles wat Limburg te bieden heeft. Dat is geen toeval. In 2020...
Lees meer

2020 in het kader van de fiets

Lees meer

En het nieuwe campagnethema is … fietsen!

In 2020 blaast ons fietsroutenetwerk 25 kaarsjes uit. Een zilveren jubileum dat we graag samen vieren. Daarom trappen we onze campagnes van 2020 en 2021 in gang met fietsen als hét thema. We nemen...
Lees meer

En het nieuwe campagnethema is … fietsen!

Lees meer

Agenda

03 december

Tourism Ambassador Seminar

Wellen
Lees meer
Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be