De internationale meetingindustrie ontmoet elkaar live in Vlaanderen: een verslag

maandag, 18 oktober 2021

Het Belgian Limburg Convention Bureau was de host van het eerste ICCA (hybride) event in Europa. De France Benelux Chapter Meeting vond plaats op 6 en 7 september. Als locaties werd gekozen voor Holiday Inn hotel in Hasselt, Thor Central en Bokrijk in Genk. De rode draad was ‘The Art of Reïnventing’. Inspirerende sprekers wierpen een blik op de toekomst. Ontdek de reportagevideo en de foto’s.

Verwelkoming dag één
Op maandag 6 september ging de ICCA Summit Chapter Frankrijk Benelux (CFB) 2021 in de Holiday Inn door. De sfeer was levendig! Het eerste fysieke ICCA evenement in Europa bracht bijna 70  ICCA leden uit Frankrijk, Luxemburg, Monaco, Duitsland, Nederland en België naar Hasselt. De deelnemers waren blij en enthousiast om elkaar weer in levenden lijve te ontmoeten. Parrallel aan de live sessies volgden er 15 deelnemers het sprekersprogramma online, via het platform EventsAir.

De ICCA Chapter Frankrijk Benelux-leden bestaan uit Professionele Organisatie Bureau’s (PCO’s), Destination Marketing Organisations (DMO’s), Convention Bureaus en Associatie Experts. Jaarlijks komen de leden bij elkaar om te ontmoeten, ervaringen en kennis uit te wisselen en te leren. Elk jaar wordt een grote groep associaties uitgenodigd om deel te nemen aan de CFB Summit.

Tijdens de traditiegetrouwe verwelkoming van de nieuwe leden door de ICCA Board konden de nieuwe leden zich aan elkaar voorstellen. Er volgde een welkom door de hosts van de Summit: het Belgian Limburg Convention Bureau (BLCB) in samenwerking met Visit Flanders Convention Bureau. Onder begeleiding van de moderator en associatie deskundige Kai Troll gaf Tamara Broos, Corporate Relations van Visit Limburg, een korte uitleg over de activiteiten en economische speerpunten in Limburg. De visie ‘Reizen naar Morgen’ en de hoogtepunten van Vlaanderen voor internationale groepen werden getoond door Evelyne Bardyn, hoofd van Visit Flanders Convention Bureau. Er ging extra aandacht naar de Flanders Heritage Venues, waarvan er vijf in Limburg zijn gelegen. Ze zijn de parels van de Limburgse MICE Industrie.

Inhoudelijk
COVID-19 heeft het afgelopen anderhalf jaar veel impact gehad op de MICE sector. In tijden van crisis is het belangrijk om van elkaar te leren. Een ‘Campfire session’ met de vertegenwoordigers van bestemmingen en zakenlocaties over de hele wereld, brak het ijs en leverde indrukwekkende voorbeelden. Het werd een hybride sessie: sprekers waren online en fysiek aanwezig en werden begeleid door Rémy Dévé, hoofd en editor van Boardroom. Hoe heeft men de afgelopen anderhalf jaar ervaren? Welke oplossingen waren succesvol? Waar was men trots op? En, welke nieuwe uitdagingen staan voor de deur? Het hebben van goede contacten en bouwen aan langdurige, duurzame relaties met klanten bleken cruciaal om het vertrouwen te behouden en opnieuw congressen en bijeenkomsten door laten gaan. De Vice President Convention & Exhibition van Marina Bay Sands in Singapore, Mee Min Ong, ziet COVID als een uitdaging, dit terwijl het ontwikkelen van duurzaamheid een oorlog lijkt die nog gewonnen moet worden. Door COVID-19 is de discussie over duurzaamheid veranderd: de échte uitdaging is de impact van klimaatverandering in de wereld. Dat maakt het verduurzamen van de sector noodzakelijk. 

Ori Lahav, Vice President Kenes Group, initieerde een onderzoek onder exposanten en sponsoren uit de Health Care en de Farmaceutische Industrie over wat men veracht van virtuele of hybride events, hoe men de doelstellingen behaalt en welke parameters gebruikt worden om dit te meten. Uit het onderzoek bleek dat bij online of hybride events er steeds minder behoefte is aan ‘chat’ faciliteiten. Men ziet een onderscheid ontstaan tussen verschillende type hybride events: Hybrid Duo (online en on site zijn twee verschillende events en vinden onafhankelijk van elkaar plaats), Hybride Top (70% van de deelnemers on site, met de nadruk op het live programma) en Hybrid Max (80% van de deelnemers on site en alles wordt gestreamd naar online).

De deelnemers werden door Hilde Franssen en haar team warm onthaald in Domein Bokrijk met koffie en koek uit eigen bakkerij.  Ze vertelde enthousiast over het DNA van Bokrijk: ‘In Bokrijk wordt vakmanschap opnieuw uitgevonden. Bokrijk is een plaats met Vlaams erfgoed waar je de natuur ervaart en traditionele huizen. Alles wat we doen is geïnspireerd op historie en traditie maar met hedendaagse technieken. Een bijeenkomst plannen in Bokrijk betekent een ervaring die gekoppeld is aan het DNA van Bokrijk’. Wat dit betekent hebben we ervaren door te fietsen door het domein, de ‘oude spelen’ te spelen zoals ‘spijkerslaan’ en ‘kegelen’, de fietstocht te vervolgen met ‘Fietsen door het Water’. Eén van de deelnemers vond het huis van haar familie terug op het domein. Dat wakkerde de verhalen aan over vroeger, haar familie en de geschiedenis en leverde een emotioneel fotomoment op.

Afsluiting eerste dag
Met de fiets werd de middag verfrissend afgerond bij Bar Joseph en Hangar58. De deelnemers waren verrast, enthousiast en opgeladen met nieuwe energie. Men heeft genoten van de natuur en was klaar voor het diner ‘savonds in Het Smaaksalon in Hasselt.

Ontvangst dag twee
Menige deelnemer vond het bezoek aan Thor Central in de ochtend van de tweede dag een openbaring. Wim Dries, de Burgemeester van Genk, verwelkomde de groep met veel passie en vertelde levendig over de historie van Genk en de ontwikkelingen op Thor Park. Prof. Jean Manca, professor in de Fysiologie aan de UHasselt en oprichter van X-Lab, gaf een verrassende kijk op de mogelijkheden die cross overs bieden in de wetenschap en innovatie. Als oprichter van X-lab creëert hij crossovers door disciplines zoals creativiteit, architectuur, fysiologie en ecologie te combineren. Zo worden andere kennisbronnen aangeboord en innovatieve oplossingen bedacht. Hij spoorde iedereen uit de MICE sector gepassioneerd aan om te onderzoeken welke nieuwe inzichten andere vakgebieden kunnen brengen.

De rondleiding door de passerelle leverde veel positieve reacties op. Men was onder de indruk van het industriële gebouw, de verhalen en de sporen die het verleden heeft nagelaten. Eén van de deelnemers zag het gebouw als de ideale venue voor een event voor één van zijn klanten. Zo zien we het graag in Limburg! Om met de woorden van Jean Manca te spreken: ‘Reinvent, reconnect, reenergize!’

Inhoudelijk dag twee
TEDX en prijzen winnende professionele Paul Rulkens is een expert in strategische ‘High Performance’. Door zijn hilarische en beeldende voorbeelden zet hij menigeen aan het denken en ontstaat al snel een energieke atmosfeer. “You don’t have to be sick to get better” leverde aangenaam gegrinnik op. Tools om de juiste keuzes te kunnen maken passeerden in een razend tempo. Om een high performer te worden en beter te worden zijn drie dingen belangrijk volgens Paul: heldere doelstellingen voor iedereen, focus houden en last but bot least, discipline in de uitvoering. Keuzes maak je door je af te vragen: maakt het je boot sneller? Zo niet, maak dan de strategische keuze om iets niet te doen. We kregen tools aangereikt om een ‘high performer’ te worden in bestemmingsmarketing. Nu nog de uitvoering!

De sessie ‘reinvention in associations and their meeting’ bestond uit een dialoog tussen twee associaties en de event industrie.

Voor de toekomst verwachten beide associaties dat de evenementen kleiner worden. Erfgoed en duurzaamheid staan hoger op de agenda. Vanwege erfgoed wordt een bestemming soms opnieuw gekozen. De impact van evenementen is groter geworden. De strenge hygiëne voorschriften zullen moeten worden losgelaten om het event duurzamer te kunnen maken’ aldus Laetitia.

De wrap up door Kai Troll en Paul Rulkens leverde bruikbare tips op:

  • Zorg voor heldere doelen, als je zelf geen doelen hebt werk je voor de doelen van een ander.
  • Vraag jezelf af of je verliefd bent op je klant of verliefd bent op je product?
  • Maak nieuwe gewoontes: je zult geen nieuwe resultaten boeken met het gedrag waar je bekend mee bent.
  • Werk aan ownership: leef  je doelen!
  • Maak je boot sneller en vraag je af: wat is mijn boot en wat maakt dat de boot sneller wordt?
  • Kennis is zinloos als er geen actie op volgt!

Het waren twee intense dagen waarin uit de reacties van de deelnemers bleek dat Limburg als congresregio goed op de kaart is gezet!

Erica van den Oever

 

Meer nieuws

Dit was '24 uur Meet In Limburg'

41 enthousiastelingen van 38 Vlaamse bedrijven stonden op donderdag 23 en vrijdag 24 maart te popelen om het Limburgse aanbod voor de zakelijke gast te ontdekken tijdens '24 uur Meet In Limburg'. Dat...
Lees meer

Dit was '24 uur Meet In Limburg'

Lees meer

Vlaamse bedrijven ontdekken '24 uur Meet In Limburg'

Met ons inspiratie-evenement '24 uur Meet In Limburg' laten we Vlaamse bedrijven kennismaken met al het moois dat Limburg te bieden heeft. Op 23 en 24 maart ontvangen we hen voor een totaalbeleving:...
Lees meer
24 uur Meet In Limburg

Vlaamse bedrijven ontdekken '24 uur Meet In Limburg'

Lees meer

Nieuwe campagne voor zakelijk toerisme voorgesteld

Op maandag 9 januari verzamelden we onze zakelijke partners in La Butte aux Bois voor een netwerkevenement. De middag bracht ons een terugblik op onze zakelijke campagne 2022, maar was meteen ook de...
Lees meer
Netwerkevenement met zakelijke partners

Nieuwe campagne voor zakelijk toerisme voorgesteld

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944