Belgen maken jaarlijks 7,9 miljoen daguitstappen in Limburg

donderdag, 24 november 2022

Van de 81 miljoen daguitstappen in Vlaanderen en Brussel zijn er 7,9 miljoen voor Limburg, oftewel bijna 10% van het totaal. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek naar het reisgedrag van Belgen naar Vlaanderen en Brussel. 'Het dagtoerisme in eigen land is in totaal goed voor meer dan 3,7 miljard euro,' vertelt Igor Philtjens, voorzitter van Visit Limburg en gedeputeerde. 'De vrijetijdssector levert jobs op, zorgt voor return voor onze ondernemers en welzijn voor onze bewoners. De ontwikkeling van ons toerisme verdient dus meer dan ooit al onze aandacht.'

Het onderzoek over Belgische dagtrips naar Vlaanderen en Brussel werd uitgevoerd in opdracht van de vijf Vlaamse provincies, Toerisme Vlaanderen, de vzw Kunststeden Vlaanderen en Visit Brussels. Gedurende een volledig jaar, van juni 2021 tot juni 2022 werden tweewekelijks 3.000 Belgen bevraagd. 

7,9 miljoen daguitstappen

Bij een daguitstap ben je meer dan twintig kilometer buiten de eigen gemeente en ben je meer dan drie uur van huis. De Vlaamse Kust staat met stip op nummer één, met jaarlijks 18 miljoen daguitstappen. De Kunststeden (Brugge, Gent, Antwerpen, Mechelen en Leuven) en Brussel zijn samen goed voor 30 miljoen daguitstappen. 33 miljoen daguitstappers trekken richting de Groene Vlaamse Regio's, waarvan 7,9 miljoen naar Limburg. '1 op 10 uitstappen in Vlaanderen en Brussel, en bijna een kwart van de uitstappen in de Groene Regio's, is dus naar Limburg,' aldus Igor Philtjens. 

Bij trips naar de groene regio's verkiezen gasten het zomerseizoen. Dagtoeristen in de groene regio's komen ook vaker met een grotere groep. In vergelijking met Vlaanderen wordt er in Limburg meer gewandeld en attracties bezocht. Maar Limburg blijft vooral dé fietsbestemming bij uitstek, met 14,8% fietsende gasten in Limburg ten opzichte van 10,1% in Vlaanderen. 

9 op 10 dagjesgasten in Limburg zijn Vlamingen. Een vijfde van de gezelschappen reist met kinderen. 'Gemiddeld bestaat een daguitstap uit 3,3 personen,' zegt Igor Philtjens. In Limburg geeft de bezoeker gemiddeld €28,80 uit. Dat is lager dan in de kunststeden of aan de kust, maar wel iets hoger dan in de andere groene regio's. Wie een museum, tentoonstelling, attractie, evenement of groendomein bezoekt besteedt het meest.

Lees verder onder de infographic.

Daguitstappers - onderzoek Visit Limburg - infographic

5,7 miljoen uitstappen door omgevingsrecreanten

De omgevingsrecreanten zijn gasten die een activiteit doen buiten de eigen gemeente, maar niet verder dan twintig kilometer weg trekken. Van de 55 miljoen uitstappen in totaal vond 10,4% in Limburg plaats. Ruim 33 miljoen uitstapjes gingen naar de Groene Vlaamse Regio's. Het aandeel van Limburg bedraagt daarin 17,1%. De omgevingsrecreanten gaan nog vaker wandelen dan dagjesgasten. Ze bezoeken ook minder vaak musea, attracties en steden of dorpen. Ze besteden gemiddeld wat minder dan dagjesgasten met €18 per persoon. 

Lees verder onder de infographic.

Omgevingsrecreanten - onderzoek Visit Limburg

Vlaanderen Vakantieland 

De studie toont ook de grote impact van het dagtoerisme voor de toeristische sector in Vlaanderen en Brussel aan. Met een omzet van 2,7 miljard euro zorgen de dagtrips voor een belangrijke economische impuls. Daarbovenop zijn ook omgevingsrecreanten goed voor 1 miljard omzet. 'Meer dan ooit trekken Vlamingen erop uit in eigen streek,' zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir. 'Tijdens de coronacrisis hebben we met Toerisme Vlaanderen kosten noch moeite gespaard om Vlaanderen Vakantieland te promoten in onze eigen streek en met succes. Sinds de pandemie hebben heel veel Vlamingen ontdekt dat ze ook voor mooie natuur en cultuur geen uren in de auto of in het vliegtuig moeten zitten. Over heel Vlaanderen stijgt het dagtoerisme en dat is positief zowel voor onze toeristische ondernemers als voor de lokale gemeenschappen.'

Igor Philtjens is ervan overtuigd dat de provincies met de sterke merknaam Vlaanderen Vakantieland kunnen inspelen op de reisbehoeftes van de Belgische gast: 'Mensen kiezen alsmaar vaker voor een kwaliteitsvolle dichtbijvakantie. Vlaanderen heeft een gevarieerd aanbod waar je weg van de massa unieke ervaringen kan opdoen. Met de inzichten uit dit onderzoek kunnen we ons aanbod nog beter afstemmen op de wensen van onze gasten.'

 

Bekijk de infographic hier in pdf-formaat.

Meer nieuws

Geslaagde herfstvakantie ondanks kwakkelweer

De afgelopen septembermaand was de warmste september ooit gemeten. En ook begin september konden we nog genieten van warm nazomerweer. Dat heel wat gasten voor Limburg kiezen tijdens die mooie Indian...
Lees meer

Geslaagde herfstvakantie ondanks kwakkelweer

Lees meer

Zonnige perspectieven voor hemelvaart- en pinksterweekend

Als we de voorspellingen mogen geloven, dan wordt het een zonovergoten hemelvaartweekend. Met een bezettingsgraad voor de komende verlengde weekends van ongeveer 80% zullen heel wat gasten de weg...
Lees meer

Zonnige perspectieven voor hemelvaart- en pinksterweekend

Lees meer

Limburg blikt terug op geslaagde paasvakantie

Heel wat gasten vonden deze paasvakantie de weg naar Limburg. Ondanks het minder goede weer en de verschoven Waalse voorjaarsvakantie noteerden we 110.000 aankomsten en meer dan 330.000...
Lees meer

Limburg blikt terug op geslaagde paasvakantie

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944