2 van de 6 ‘Flanders Heritage Venues’ in Limburg

vrijdag, 01 maart 2019

In 2016 zijn de eerste stappen gezet om Limburg te promoten als bestemming voor zakelijke groepsbijeenkomsten zoals vergaderingen en congressen. We doen dit onder de naam Belgian Limburg Convention Bureau (BLCB), weliswaar een afdeling binnen Toerisme Limburg, maar het is een initiatief van Toerisme Limburg en de drie steden Hasselt, Genk en Lommel.

Ook Vlaanderen zet zich in de markt als locatie voor congressen en lanceert het merk ‘Flanders Heritage Venues’: een netwerk van meetinglocaties in een fraaie erfgoedomgeving. Er zijn nu al 6 meetinglocaties deel van het netwerk en nog eens 11 locaties zitten in de pijplijn.

“Je kan een congres organiseren op elke plaats ter wereld, maar in Vlaanderen krijg je er een weergaloos erfgoed-décor bij”, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts. “We hebben nu een sterk merk dat we internationaal gaan uitspelen. Tegen 2021 willen we meer dan 300 internationale associatiecongressen naar Vlaanderen halen”.

 Concreet zijn er al 6 Vlaamse meetinglocaties uitgegroeid tot ‘Flanders Heritage Venue’:

  • Thor Central, het voormalig hoofdgebouw van de mijn van Waterschei in Genk (in gebruik sinds april 2018);
  • Bokrijk, dat meetingruimtex aanbiedt in het kasteel en 2 historische huizen in het openluchtmuseum;
  • Flanders Meeting & Convention Center Antwerp, het vernieuwde congrescentrum naast de Antwerpse Zoo (ontvangt sinds april 2017 al talrijke internationale congressen);
  • Botanic Gardens, het voormalig Elzenveld Hotel en Congres naast de ‘Botaniek’ in Antwerpen (gaat eind 2019 opnieuw open na een grondige renovatie);
  • De Hoorn, de voormalige brouwerij van Stella Artois in Leuven;
  • Het Predikheren, het volledig gerestaureerde predikherenklooster in Mechelen (opent eind 2019).

Congressen– in vaktermen Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions (MICE) – vormen een heel aantrekkelijke groeimarkt voor de toeristische sector. Dankzij de sterke werking van het Belgian Limburg Convention Bureau (BLCB), hebben we Limburg de voorbije jaren de kaart kunnen zetten betreffende zakentoerisme.

Ook voor de logiessector is het MICE-segment zeer interessant: congressen zijn vaak lang op voorhand georganiseerd, zodat hotels zich maanden vooraf verzekerd weten van gevulde kamers. Weyts: “Zakenlui zijn gulle sponsors van onze economie. Het is een fantastische groeimarkt die we absoluut willen aanboren.” 

Meer nieuws

Dit was '24 uur Meet In Limburg'

41 enthousiastelingen van 38 Vlaamse bedrijven stonden op donderdag 23 en vrijdag 24 maart te popelen om het Limburgse aanbod voor de zakelijke gast te ontdekken tijdens '24 uur Meet In Limburg'. Dat...
Lees meer

Dit was '24 uur Meet In Limburg'

Lees meer

Vlaamse bedrijven ontdekken '24 uur Meet In Limburg'

Met ons inspiratie-evenement '24 uur Meet In Limburg' laten we Vlaamse bedrijven kennismaken met al het moois dat Limburg te bieden heeft. Op 23 en 24 maart ontvangen we hen voor een totaalbeleving:...
Lees meer
24 uur Meet In Limburg

Vlaamse bedrijven ontdekken '24 uur Meet In Limburg'

Lees meer

Nieuwe campagne voor zakelijk toerisme voorgesteld

Op maandag 9 januari verzamelden we onze zakelijke partners in La Butte aux Bois voor een netwerkevenement. De middag bracht ons een terugblik op onze zakelijke campagne 2022, maar was meteen ook de...
Lees meer
Netwerkevenement met zakelijke partners

Nieuwe campagne voor zakelijk toerisme voorgesteld

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944