Corona-virus en de toeristische sector: antwoorden op jouw meest gestelde vragen update

Op deze pagina geeft Toerisme Limburg de antwoorden op een selectie van de meest gestelde vragen van haar toeristische partners. Deze lijst wordt telkens wanneer nodig aangevuld en bijgestuurd. Intussen blijven we bereikbaar via info@toerismewerkt.be voor specifieke vragen over dit onderwerp.

UPDATE: WOENSDAG 3 JUNI  - 9u

 

SLUITING LOGIESVORMEN

Mogen hotels open blijven?

Alleen hotels mogen nog openblijven om te beantwoorden aan de vraag voor overnachtingsmogelijkheden voor essentiële reizen. Uiteraard moeten de nieuwe maatregelen en de regels rond ‘social distancing’ worden gerespecteerd en gegarandeerd. Deze regels gelden ook voor de uitbating van het hotel.

Mogelijk contact buiten het gezin moet zo veel als mogelijk worden vermeden (‘social distancing’). Ook het bijhorend restaurant, de bar, de gemeenschappelijke ontbijtruimte of bar, vergaderzalen en alle andere gemeenschappelijke zalen en recreatieve ruimtes in het hotel moeten sluiten, ook voor de huidige gasten. Ontbijt voor de gasten op de kamer wordt wel toegestaan, net als het aanbieden van roomservice voor andere maaltijden. Het is niet toegestaan om maaltijden te serveren voor andere dan de logerende gasten. Terrasmeubelen moeten eveneens worden binnengezet.

 

Wat met andere types van logement of toeristische logiesvormen?

Andere recreatieve en toeristische logies (vakantiewoningen, vakantiehuisjes, campings, B&B’s, vakantieparken, AirBnB's, hostels, jeugdverblijfcentra, Airbnb, ...) moeten verplicht sluiten voor toerisme. Om 'massamixen' van mensen die op dezelfde plaats samenkomen te vermijden, worden enkel essentiële verplaatsingen in de buurt van de woonplaats toegelaten.

(Permanente) bewoners mogen uiteraard in of op de logies blijven wonen. Dit geldt ook voor permanente bewoners van een mobiele caravan.

Logeren er momenteel expats, werknemers, arbeiders of andere personen dan toeristen in je logies? Neem hierover dan contact op met de burgemeester of de politie van de gemeente waar je logies ligt.

 

Wanneer mag mijn logies terug open?

Ten vroegste vanaf 8 juni worden meerdaagse reizen overwogen, zowel naar binnenland als buitenland. Dan zouden er opnieuw overnachtingsmogelijkheden worden toegelaten. Let wel, deze data zijn onder voorbehoud dat de verspreiding van het virus onder controle blijft en niet opnieuw fel toeneemt. Enkel hotels en aparthotels mogen in tussentijd openblijven om te beantwoorden aan de vraag voor overnachtingsmogelijkheden voor essentiële reizen.

 

Wanneer mag ik als kampeerondernemer mijn toeristische activiteiten hervatten?

Ten vroegste vanaf 8 juni worden dagtrips en meerdaagse reizen overwogen, zowel naar binnenland als buitenland. Dan zouden er opnieuw overnachtingsmogelijkheden, bijvoorbeeld op kampeerplaatsen, worden toegelaten. Let wel, deze data zijn onder voorbehoud dat de verspreiding van het virus onder controle blijft en niet opnieuw fel toeneemt.

 

SLUITING HORECAZAKEN

Kan ik als restaurant traiteurdiensten aanbieden?

Restaurants hebben geen bijkomende vergunning nodig om te beginnen met het aanbieden van traiteurdiensten. Dat meldt het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), dat op die manier de horeca wil ondersteunen. 'Het FAVV zal dit gedurende de duur van de maatregelen beschouwen als een activiteit waarvoor geen aparte registratie nodig is. De activiteiten worden dus afgedekt door de bestaande toelating van het bedrijf', klinkt het. De restaurants moeten wel de geldende regels op het vlak van hygiëne respecteren.

 

SLUITING ATTRACTIES

Mogen speeltuinen nog open blijven?

Vanaf woensdag 27 mei mogen buitenspeeltuinen terug op. Binnenspeeltuinen blijven nog gesloten.

 

MUSEA EN ANDERE TOERISTISCHE BEZIENSWAARDIGHEDEN

Wanneer mogen musea en andere toeristische bezienswaardigheden weer open? 

Vanaf 18 mei kunnen musea, culturele bezienswaardigheden zoals historische gebouwen, en dierenparken terug open. Tickets moeten vooraf verkocht worden (online of via de telefoon), het aantal bezoekers moet worden beperkt en de veiligheidsmaatregelen moeten worden gerespecteerd.

 

GIDSEN EN REISLEIDERS

Wanneer mag ik als gids of reisleider mijn toeristische activiteiten hervatten? 

Momenteel zijn gegidste bezoeken toegestaan binnen natuur- en culturele bezienswaardigheden, maar enkel voor personen die onder hetzelfde dak wonen en volgens de gepaste social distancing maatregelen van de bezienswaardigheid. Alle andere gegidste bezoeken (bv. met stadsgidsen) zijn niet toegestaan.

Bij de volgende stap in het afbouwplan van de Nationale Veiligheidsraad (8 juni) hopen we duidelijkheid te krijgen over het opnieuw toelaten van toeristische activiteiten zoals rondleidingen of gidsen aan groepen. We kunnen wel al meegeven dat alle culturele, sportieve, toeristische en recreatieve evenementen verboden zijn tot en met 30 juni.

 

MARKTEN

Vanaf maandag 18 mei mogen de dagelijkse, wekelijkse en tweewekelijkse markten weer georganiseerd worden. Marktkramers kunnen dan weer hun producten aanbieden aan bezoekers, maar voorlopig kan de markt geen sociale ontmoetingsplaats zijn. Het lokale bestuur beslist of het de markt laat doorgaan, over de organisatie ervan en de inplanning. De markten mogen maximaal 50 kramen hebben, er moet een circulatieplan worden opgesteld (eenrichtingsverkeer, aparte in- en uitgangen) en de veiligheidsafstand  (1,5 meter) moet altijd gerespecteerd worden. Voeding en drank mogen niet ter plaatse worden geconsumeerd en er moeten handgels aan elke kraam staan. Het dragen van een masker of mondneusbescherming is verplicht voor de marktkramers en hun personeel en wordt ook voor klanten sterk aanbevolen. Jaarmarkten en avondmarkten worden nog niet toegelaten.

Veilig naar de markt in jouw stad of gemeente: klik hier voor de 10 tips voor lokale besturen (Vlaio).

 

STEUNMAATREGELEN EN PREMIES

Ik moet als logies, attracties of horecazaak verplicht sluiten. Heb ik dan recht op een hinderpremie?

Ja. Logies, attracties of horecazaken die hun uitbating verplicht moeten sluiten of stopzetten, kunnen beroep doen op de corona hinderpremie. Ook een hotel dat een gedeelte van de uitbating verplicht moet sluiten kan hier beroep op doen. De onderneming moet wel voldoen aan de algemene voorwaarden. Met deze beslissingsboom (bron afbeelding: Van Havermaet) kan je nagaan of je voor deze premie in aanmerking komt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer details vind je op onze pagina steunmaatregelen of via www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/corona-hinderpremie/wie-heeft-recht-op-een-corona-hinderpremie

Een duidelijke uitleg over wat de hinderpremie is, wie er gebruik kan van maken en hoe deze moet aangevraagd worden vind je eveneens via een filmpje op www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/moeilijkhedencoronavirus/specifieke-maatregelen-mbt-het-coronavirus/corona

 

Hoe moet je de hinderpremie precies aanvragen? 

PDF-pictogram Download deze eenvoudige handleiding (bron: Van Havermaet) en ga meteen aan de slag. 

Je kan nu je aanvraag indienen voor het bekomen van de corona-hinderpremie. Ondervind je technische problemen? Contacteer het gratis nummer 1700. Zij helpen je verder.

 

Mijn toeristische onderneming heeft te kampen met een groot omzetverlies. Op welke premie kan ik beroep doen?

Veel bedrijven en ondernemingen lijden verliezen ten gevolge van de maatregelen die opgelegd worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voor ondernemingen en winkels die verplicht moeten sluiten was er al de corona hinderpremie. Maar ook voor ondernemingen en hun toeleveranciers die nog verder mogen werken of winkels die openblijven maar door de beperkende maatregelen een groot omzetverlies hebben, komt nu steun met de compensatiepremie. Deze premie is onder meer van toepassing voor bedrijven in de evenementensector.

Meer details vind je op onze pagina steunmaatregelen.

Ontdek hier of je ook in aanmerking komt voor deze compensatiepremie.

Je kan nu je aanvraag indienen voor het bekomen van de corona-compensatiepremie. Lees zeker vooraf de beknopte en concrete handleiding om te weten welke gegevens je moet invullen. Je kan deze op de website van Vlaio downloaden. 

Als ik als restaurant take-away maaltijden aanbied of maaltijden aan huis bezorg, kom ik dan nog in aanmerking voor de premie van 4.000 euro?

De Vlaams regering heeft tijdens een overleg met Horeca Vlaanderen bevestigd dat het aanbieden van take-away/bezorging niet in de weg staat van het aanvragen van de premie van 4.000 euro die dient om de hinder voor de horecazaak op te vangen.

Je kan nu je aanvraag indienen voor het bekomen van de corona-hinderpremie. Ondervind je technische problemen? Contacteer het gratis nummer 1700. Zij helpen je verder.

 

Hoe zit het met het overbruggingsrecht voor zelfstandigen?

Zelfstandigen (zowel in hoofd- als bijberoep onder bepaalde voorwaarden) die hun activiteit verplicht moeten sluiten of minstens 7 dagen onderbreken ingevolge de coronacrisis, hebben recht op een financiële uitkering voor de maanden maart en april 2020.

Meer details vind je op onze pagina steunmaatregelen.

Of bij Vlaio: www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/overbruggingsrecht-voor-zelfstandigen-coronavirus

Op welke steunmaatregelen kan ik beroep doen?

Via onze website en via onze nieuwsbrieven hebben we je systematisch geïnformeerd van zodra er steunmaatregelen bekend waren. Om ervoor te zorgen dat jullie het overzicht kunnen blijven behouden, geven we graag een opsomming van de tot nu toe genomen steunmaatregelen met nuttige links naar desbetreffende websites voor meer gedetailleerde info. Ga hier naar het overzicht.

We verwijzen je ook graag door naar:

Je kan nù je aanvraag indienen voor het bekomen van de corona-hinderpremie. Ondervind je technische problemen? Contacteer het gratis nummer 1700. Zij helpen je verder.

ANNULATIES

Ik kreeg de afgelopen dagen veel annulaties van klanten. Hoe ga ik hier mee om? Moet ik de gewone annulatievoorwaarden volgen? Moet ik gratis laten annuleren? Moet ik de klanten vragen om hun verblijf uit te stellen?

Hier kunnen we geen algemeen advies over geven. We zijn ervan overtuigd dat elke logiesverstrekker de eigen situatie van zijn gasten het beste zelf kan inschatten. Bestaat je cliënteel vooral uit reguliere klanten, die je bijna persoonlijk kent? Of zijn het merendeel van je klanten eerder unieke bezoekers? Staan je huidige annulatievoorwaarden toe dat er tot een aantal uren voor aankomst nog gratis mag geannuleerd worden? Dit zijn factoren die kunnen meespelen in jouw aanpak.

We adviseren je om zo constructief mogelijk samen met je klant naar een oplossing te zoeken. Voor de ene kan dat een tegoedbon zijn, voor de andere een terugbetaling van de reeds betaalde voorschotten.

Moet ik als reisorganisator reizigers terugbetalen voor hun geannuleerde pakketreis?

Het begrip 'pakketreis' is juridisch gedefinieerd. Er is sprake van een pakketreis wanneer de reisovereenkomst slaat op een combinatie van vervoer en logies, of van één van die elementen met andere reisdiensten. Voor bijkomende duiding met voorbeelden, zie onder meer de website van de Federale Overheidsdienst Economie.

Het Federaal Kabinet van Werk, Economie en Consumenten heeft het gebruik van vouchers in geval van annulering in het kader van de COVID-19-crisis – ongeacht of dit door de reiziger of door jou als reisorganisator is – goedgekeurd (zie ook de website van de Federale Overheidsdienst Economie). Dit betekent dat er vanaf nu een juridisch kader is waarbij de reisorganisator gerechtigd is om bij annuleringen van pakketreizen om reden van de coronacrisis een tegoedbon aan de reiziger te verstrekken in plaats van een terugbetaling. De reiziger kan deze tegoedbon niet weigeren als de volgende voorwaarden zijn vervuld:

  • de tegoedbon vertegenwoordigt de volledige waarde van het bedrag dat de reiziger reeds had betaald
  • aan de reiziger wordt geen enkele kost in rekening gebracht voor het afleveren van de tegoedbon
  • de tegoedbon heeft een geldigheid van minstens één jaar
  • én de tegoedbon vermeldt uitdrukkelijk dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis
  • de tegoedbon is een titel ten aanzien van jou (de reisorganisator die hem heeft uitgegeven)
  • de reiziger mag de tegoedbon naar eigen keuze besteden.

Tegoedbonnen die niet worden besteed door de reiziger binnen het jaar na uitgifte, moet je als reisorganisator op vraag van de reiziger terugbetalen. Deze terugbetaling moet je doen binnen de zes maanden.

Let wel op: voor de reizen die vertrekken na de verplichte lock-down bestaat er wettelijk geen verplichting om de reis met je klant te annuleren. Wenst de reiziger toch te annuleren voor een vertrekperiode na de lock-down, dan is dat met respect voor je geldende annuleringsvoorwaarden.

Het besluit trad in werking op 20 maart 2020 voor een periode van drie maanden.

 

REIZEN IN EN NAAR BELGIE

Mag ik naar mijn buitenverblijf, bijvoorbeeld in de Ardennen, in Limburg of aan de kust?

Sinds 21 mei mogen Belgen opnieuw hun tweedeverblijf bezoeken. Ook wie een tweede verblijf huurt (voor minstens één jaar) mag daar opnieuw naartoe.

 

Mogen toeristen naar België reizen (de kust, Limburg, de Ardennen, ...)?

Belgen zouden ten vroegste vanaf 8 juni opnieuw een daguitstap kunnen maken in eigen land. Vervolgens zouden ook meerdaagse reizen mogelijk worden, zowel naar binnenland als buitenland. Let wel, deze data zijn onder voorbehoud dat de verspreiding van het virus onder controle blijft en niet opnieuw fel toeneemt.

 

Is er voldoende toeristische capaciteit in Vlaanderen als iedereen deze zomer in eigen land op vakantie gaat?

Er is wel degelijk voldoende toeristische capaciteit in Vlaanderen om mensen een deugddoende trip in eigen land te laten beleven. Er zijn zowat 300 000 slaapplaatsen in commerciële logies in Vlaanderen, en daar mag je nog eens zowat 500 000 plaatsen in 2de verblijven aan de kust alleen al bijrekenen.

Maar het spreekt voor zich dat allemaal op hetzelfde moment naar dezelfde plaats gaan niet lukt. Het komt er op aan te gaan spreiden in tijd maar ook in ruimte. Als dat gebeurt is een vakantie in eigen land absoluut haalbaar, want Vlaanderen zit vol met verborgen parels. Een goed bezoekersmanagement is daarbij cruciaal. En dat is iets wat Toerisme Vlaanderen momenteel samen met de provinciale toeristische diensten, de Vlaamse kunststeden en tal van andere toeristische partners aan het voorbereiden is. Lees meer over Vlaanderen Vakantieland 2.0.

 

EVENEMENTENSECTOR

Ik ben actief in de evenementen-, MICE- of festivalsector, wat moet ik nu doen? 

Alle indoor- en outdoorevenementen zijn voorlopig verboden tot en met 30 juni 2020. Bovendien zijn massa-evenementen verboden tot 31 augustus 2020. Een mogelijke startdatum voor de organisatie van evenementen is nog niet bepaald. Alles hangt af van de evoluties van de COVID-19-curve en de verbetering van de cijfers.

Op de website van koepelorganisatie ACC Belgium vind je:

  • specifiek advies en antwoorden op vlak van HR, wetgeving, preventie en medische bijstand voor de evenementensector
  • een up-to-date roadmap met 3 scenario’s (evenementen die plaatsvinden, uitgestelde evenementen en geannuleerde evenementen) 
  • een overzicht van 5 steunmaatregelen voor de evenementensector die momenteel worden bepleit bij de verschillende overheden.

Meer info over specifieke steunmaatregelen vind je op de website van VLAIO. Daar vind je onder andere uitleg over de hinderpremie, uitstel over vrijstelling van betalingen, overbruggingsrecht, waarborgregelingen en andere maatregelen.

 

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be