5 marketingtips voor elke uitbater van kleinschalige logies

  1. Speel je USP’s (Unique Selling Points) uit
    Waarom moeten gasten bij jou komen logeren? Bied je familiekamers aan, pakketten met leuke uitjes of heb je kamers op het water? Geef je uitbating een duidelijke positionering en gebruik die om meer gasten aan te trekken.
     
  2. Adverteer online én offline
    Offline investeer je bijvoorbeeld in een advertentie in een vakantiegids of leg je flyers bij de dienst toerisme. Maar ook online moet je logies goed gevonden worden. Verdiep je in Google SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (adverteren via Google) zodat gasten sneller bij jouw uitbating terechtkomen. Zorg ook voor een duidelijke website die responsief is op smartphone en snel inlaadt. Nog meer online zichtbaarheid bereik je door je logies te plaatsen op de sites van Booking, Tripadvisor, Expedia, Toerisme Limburg etc.
     
  3. Ken je sociale kanalen
    Social media worden almaar belangrijker voor de marketing van je logies. Maar welke kanalen je best inzet, hangt af van de positionering van je zaak.

    Facebook blijft een belangrijke speler, en kun je bijvoorbeeld inzetten voor reservaties via Messenger. Via Instagram bereik je vooral de jongere doelgroep tussen 18 en 35 jaar oud. LinkedIn is een netwerkkanaal waar je businesscontent op kunt posten. Pinterest wordt vooral gebruikt door vrouwen om designideeën op te doen. Via WhatsApp, ten slotte, kun je je gasten een voortraject aanbieden en rechtstreeks én snel met hen communiceren over hun boeking.
     
  4. Breng interessante content
    Post niet alleen berichten op sociale media en je website over je eigen zaak. Denk wat ruimer en geef bijvoorbeeld tips met leuke uitjes in de buurt niet alleen over je eigen bedrijf. Of bedenk leuke acties rond speciale dagen, zoals een leuke attentie als je gasten in pyjama langskomen op Pyjamadag. Post leuke selfies van je gasten om je zaak een gezicht te geven en presenteer je personeel op een leuke manier. Foto’s spreken voor zich en dus kan de bijhorende tekst best tot een minimum beperkt worden.   
     
  5. Gebruik een contentkalender
    Om het hele jaar door leuke content te kunnen brengen, is het verstandig om een contentkalender te maken waarin je leuke ideeën duidelijk oplijst. Houd bijvoorbeeld een brainstorm met mensen uit je omgeving om ideeën te vinden én je personeel mee te betrekken in je verhaal. In je contentkalender heb je ook een duidelijk overzicht van top topicals zoals valentijn, moederdag, kerstmis,… Daarnaast zie je in de contentkalender ook of je content verschillend genoeg is: eens een foto, dan weer een actie, daarna leuke tips, etc.


    Sales en marketing