Dit was het sectormoment 2018

woensdag, 04 oktober 2017

Naar jaarlijkse gewoonte brengt Toerisme Limburg vzw de toeristische sector samen voor een kennismaking met de plannen voor het volgende jaar. Onder het thema ‘samen investeren, impact genereren’ leerden 400 toeristische partners in C-Mine de instapcampagnes voor 2018 kennen. “Dit jaar namen opnieuw alle 44 Limburgse steden en gemeenten en in totaal bijna 400 partners deel aan ons samenwerkingsmodel. Een bevestiging dat het model werkt en we dankzij die samenwerking het verschil kunnen maken voor Limburg”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Voor het vierde jaar op rij stelt Toerisme Limburg haar instapcampagnes voor tijdens het Sectormoment. En dat volgens het inmiddels bekende samenwerkingsmodel waarbij steden, gemeenten, attractiehouders, logiesuitbaters en horeca-ondernemers kunnen instappen in de campagnes die Toerisme Limburg voorstelt, uitwerkt en ondersteunt. Op die manier worden middelen die anders versplinterd ingezet worden, gericht geïnvesteerd.

Vaste waarden én nieuwe formats

De campagne voor 2018 bestaat uit een mix van vaste waarden en een aantal nieuwigheden en extra formats die toegevoegd zijn op basis van feedback van de sector en marktonderzoek bij de (potentiële) gast. De focus op bereik en brede spreiding over het seizoen blijft. De vernieuwende online aanpak via onder meer influencercampagnes ondersteunt en versterkt de printcampagnes en spreekt specifieke doelgroepen aan. Tijdens de zomer komt er opnieuw een campagne die exclusief gericht is op de Limburgers zelf.

Limburg Vakantiegids blijft populair

Eén van de populairste items is de Limburg Vakantiegids. De editie van 2017 (met een oplage van 350.000 exemplaren) was eind augustus al volledig kwaliteitsvol verdeeld. De reacties zijn uitermate positief. Een uitgebreide enquête bij meer dan 6000 ontvangers leert ons dat meer dan negen op de tien ondervraagden de Limburg Vakantiegids nog altijd in hun bezit hebben. De lezers gaven de gids een gemiddelde score van 8,3 op 10. Bijna iedereen gaf aan dat ze de gids aanbevelen aan anderen.

Gastronomie als overkoepelend thema

In 2017 werd het thema ‘gastvrijheid’ tijdens alle toeristische campagnes in de kijker gezet. Gastvrijheid is de basis van het toerisme in Limburg en zit verweven in ons DNA. Om een ander belangrijk aspect te belichten, koos Toerisme Limburg een nieuw, overkoepelend thema voor 2018: gastronomie, in de brede betekenis van het woord. Igor Philtjens: “Limburg en gastronomie, dat is een mooie match. Dan denk ik niet alleen aan onze streekproducten maar bijvoorbeeld ook aan ons rijke, multiculturele aanbod dankzij ons mijnverleden. En aan onze topchefs natuurlijk, zowel de gevestigde waarden als de jonge talenten. We mogen trots zijn op de gastronomische kracht van Limburg. Verblijfstoeristen zijn op jaarbasis goed voor bijna 70 miljoen euro omzet in restaurants en cafés. Extra inzetten op een thema als gastronomie kan dus zeker een meerwaarde voor Limburg betekenen.”

Positieve dynamiek

“Ik ben zeer tevreden met de positieve energie die ik op dit sectormoment opmerk. Onze toeristische partners hebben de ambitie om van 2018 opnieuw een succesvol toeristisch jaar te maken. En ze weten dat ze daarin door Toerisme Limburg vzw gesteund worden. Overheden en ondernemers vinden elkaar, creëren samen een economische meerwaarde, stimuleren de economie van de vrije tijd en zorgen zo voor duurzame werkgelegenheid, en dus ook voor welvaart en welzijn voor de Limburgers,” besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

Alle samenwerkingsmogelijkheden voor 2018 kan je in de catalogus bekijken.

Het fotoverslag van het sectormoment kan je hier bekijken. De reportagevideo bekijk je hier.

 

Meer nieuws

Verenigde krachten: Belgisch en Nederlands Limburg samen als 1 topbestemming

Belgisch en Nederlands Limburg slaan de handen in elkaar voor een grensoverschrijdende campagne om Duitse toeristen aan te trekken. Het doel is om de twee Limburgen te promoten als één sterke...
Lees meer

Verenigde krachten: Belgisch en Nederlands Limburg samen als 1 topbestemming

Lees meer

Limburg: open voor ontdekking

Met een nationale promotiecampagne nodigen we onze gasten uit om Limburg te komen ontdekken. Zowel op tv, in het straatbeeld als online hebben we de afgelopen weken onze groene provincie in de kijker...
Lees meer
Campagnebeeld voorjaar 2023 Matteo Simoni

Limburg: open voor ontdekking

Lees meer

Spoor gasten aan om te genieten van de bloesems in Limburg

De lente is weer in het land en dat betekent dat onze Limburgse bomen en struiken opgefleurd worden met prachtige bloesems! Gasten die een tripje naar en in Limburg willen plannen vinden alle...
Lees meer

Spoor gasten aan om te genieten van de bloesems in Limburg

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944