EERSTE ZOMERMAAND AL GOED VOOR 700.000 OVERNACHTINGEN IN LIMBURG

31/07/2018 - 09:45

De Limburgse logiesuitbaters blikken tevreden terug op de eerste helft van de zomervakantie. Dat blijkt uit een recente bevraging die we vanuit Toerisme Limburg vzw deden bij de sector. Bijna acht op tien logiesuitbaters heeft in juli evenveel of zelfs meer gasten ontvangen dan vorig jaar. Afgelopen maand hebben naar schatting bijna 180.000 toeristen ‘ingecheckt’ in onze provincie, goed voor ruim 700.000 overnachtingen en  meer dan 67 miljoen euro omzet door verblijfstoeristen.

Fietsen blijft favoriete activiteit van verblijfsgasten

Verblijfstoeristen komen deze zomer vooral naar Limburg om te fietsen en te wandelen. Met name ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk blijkt voor heel wat gasten een reden om hier een verblijf te boeken. Ondanks de hitte sprongen de voorbije maand heel wat mensen in het zadel en noteren we meer fietsers in Limburg, met ‘Fietsen door het Water’ als uitschieter. In de maand juli passeerden er bij de populaire fietsbeleving 44.000 fietsers. Een stijging van 33 procent ten opzichte van juli 2017. In totaal staat de teller nabij knooppunt 91 nu op maar liefst 450.000 fietsers sinds de opening.

Populaire festivals en events als trekpleisters

Het fietspad door het water blijkt zeker niet de enige Limburgse trekpleister deze zomer. Ook populaire, meerdaagse festivals zoals Afro-Latino, Blues Peer, Rock Herk en binnenkort natuurlijk Pukkelpop lokken naar jaarlijkse gewoonte heel wat verblijfsgasten naar onze provincie. Veel logiesuitbaters pikken zelfs een graantje mee van evenementen buiten de provinciegrenzen, zoals André Rieu in Maastricht en Formule 1 op het Circuit van Spa-Francorchamps, die voor extra bezetting zorgen bij de Limburgse logies.

Zomercampagne boost Limburg Fietsparadijs

De positieve toeristische cijfers vertalen zich ook in het aantal websitebezoeken op toerismelimburg.be. Met een stijging van 24 procent op het aantal bezoeken ten opzicht van vorige zomer. ‘Fietsen’ komt als meest bezochte webpagina uit de bus. Maar ook de pagina over de Fietsparadijs Limburg app werd de afgelopen weken druk bezocht. Een teken dat onze zomercampagne, waarmee we nog meer gasten én de Limburgers zelf aansporen om de mooiste plekjes in het Limburgs Fietsparadijs te ontdekken, haar doel niet mist. Sinds de start van de campagne begin juli is de fietsapp al ruim 6.500 keer extra gedownload. Wat neerkomt op een nieuw totaal van bijna 56.000 downloads.

Te heet voor veel indoor- & niet-waterattracties

Naast het fietsroutenetwerk biedt Limburg een ruim aanbod aan attracties, zowel indoor als outdoor. Uit de bevraging blijkt dat de attractie-uitbaters tijdens de zomerperiode tot nu toe erg uiteenlopende resultaten kennen. Ongeveer de helft ziet een stijging of status quo in de bezoekersaantallen tegenover vorig jaar. Vooral indoor attracties, zoals bioscopen, noteerden afgelopen maand minder bezoekers door het aanhoudende mooie weer. Bovendien telde juli in 2017 veel meer regendagen (17 vs. 3 dit jaar), waardoor deze attracties toen erg goed scoorden. Maar ook een aantal outdoor attracties, zonder link met water (zoals Blotevoetenpad, Abdij van Herkenrode en Avonturenberg), doen het iets minder goed dan vorige zomer omwille van de (te) hoge temperaturen. Toch zijn er ook uitzonderingen met meer bezoekers, zoals Vesparoute en C-mine, waar mensen verkoeling zoeken tijdens rondleidingen in de ondergrondse gangen. De Landcommanderij Alden Biesen kon dan weer rekenen op extra bezoekers dankzij de nieuwe dagattractie die aansluit op Bilzen Mysteries en de heropening van de Engelse tuin.

Vooral waterattracties beleven hoogdagen

Door het uitzonderlijk droge zomerweer met tropische temperaturen gingen mensen de afgelopen dagen en weken massaal op zoek naar verkoeling. Vooral Limburgse attracties in en aan het water, zoals de Fluisterboten, Kajak Maasland, openluchtzwembaden als Wilhelm Tell, het strand van Vossemeren … beleefden dus gouden tijden. Een aantal openluchtzwembaden, waaronder Wilhelm Tell, openden hun deuren op de heetste dagen zelfs uitzonderlijk tot 22.30 uur om extra verkoeling aan de gasten te bieden. Ook Toerisme Limburg speelde via de overkoepelende online zomercampagne “Wa gaan we doen vandaag?” in op de hittegolf. Door gasten en Limburgers een antwoord te bieden op de vaak gestelde, gelijknamige vraag in de vorm van relevante en actuele tips, afgestemd op het weer van de dag. In dit geval maakten we hen via blog posts op verschillende momenten wegwijs naar onder andere Limburgse stranden, buiten- en binnenzwembaden. Op die manier willen ons imago van dichtbijbestemming waar altijd iets te doen is, ongeacht het weer, nog verder versterken.