Lezing 'Gastheerschap'

vrijdag, 21 mei 2021

Op donderdag 6 mei 2021 organiseerden we de Visit Limburg Lezing ‘Gastheerschap in tijden van corona; boost je omzet op een gastvriendelijke manier’. Hoe kun je in tijden van COVID-19 je gasten toch in de watten leggen én tevens je omzet positief stimuleren?  Het werd een boeiende uiteenzetting met interessante tips door gastspreker Kevin Strubbe.

Wie is Kevin Strubbe?

 

 

Om de lezing op een interactieve manier te laten verlopen, hebben we de deelnemers volgende stellingen voorgelegd:

  • Ondanks de mondmaskerplicht en fysieke afstand kunnen de gasten toch gastvrij ontvangen worden.
    • Gebruik je lichaamstaal en lach je gast oprecht toe zodat je ogen meelachen
    • Laat een gesloten houding met gekruiste armen achterwege
    • Wees proactief naar je gasten en neem initiatief om hen te helpen
  • Gasten vinden veiligheidsmaatregelen in het logies erg belangrijk
    • Zorg voor een duidelijke communicatie naar je gasten, op een gastvrije toon
    • Pas je website aan en geef mee wat je doet om het veilig te houden in het logies
    • Voorzie extra uitleg tijdens het welkom, op de kamers, tijdens het afscheid, …
  • Gasten houden zich goed aan de coronamaatregelen
    • Leg duidelijk uit wat de maatregelen zijn en spreek in volzinnen
    • Geef zelf het goede voorbeeld
    • Durf een opmerking te maken als de gast zich niet aan de maatregelen houdt
  • Ondanks de coronacrisis zijn er mogelijkheden om mijn omzet ongeveer gelijk te houden of zelfs te laten stijgen
    • Durf proactief te zijn en gasten voorstellen te doen, hen te ‘begeleiden’ naar een fijne beleving
    • Gasten zijn vaak bereid om te betalen voor kwaliteit. Durf je prijs naar omhoog aan te passen
    • Bied iets speciaals aan. Gebruik lokale producten om origineel uit de hoek te komen
    • Stel je de vraag ‘welke meerwaarde kan ik creëren’
    • Maak op je website duidelijk ‘waarom’ gasten naar jou moeten komen
  • Ondanks de coronacrisis geven gasten toch goede reviews
    • Wees gastvriendelijk zodat je bij je gast sympathie opwekt
    • Laat je gast merken dat je écht wilt weten wat hij van zijn eten/drinken of verblijf vond
    • Vraag oprecht naar de mening van je gast (mail, nabellen, gastenboek, …)
    • Gebruik deze feedback om na te denken over je onderneming
    • Gebruik de positieve feedback om deze punten nog extra in de verf te zetten

Op donderdag 4 maart 2021 vond de online Visit Limburg Lezing 'Samen herleven' plaats, speciaal voor logiesuitbaters die kansen willen grijpen voor de herlancering van het toeristisch seizoen. Het was een inspiratiesessie met handige tips over gastvrijheid door gastspreker Bas Hoogland. Klik hier voor het verslag en interessante tips.

Meer nieuws

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Tijdens een van de sessies van het professionaliseringstraject voor kleinschalige logies komt Kevin Strubbe van Horeca Vorming Vlaanderen langs als coach van dienst. Met praktijkvoorbeelden toont hij...
Lees meer

Inspiratiesessie gastvrijheid: een ‘helpful’ overzicht

Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Op maandag 12 en dinsdag 13 december verwelkomden we 42 partners voor onze eerste workshopreeks Instagram voor toeristische ondernemers. Onder begeleiding van experte Sofie Smulders doken we in...
Lees meer

5 Instagramtips waarmee jij aan de slag kan

Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Instagram werkt! Maar liefst 5 miljoen Belgen hebben een profiel op het socialemediakanaal en daarom kan je met jouw uitbating niet achterblijven. Weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Experte...
Lees meer

Instagram werkt! Verbind met jouw doelgroep in 10 video's

Lees meer

Toerisme Limburg vzw | Universiteitslaan 3 | 3500 Hasselt | +32 11 30 55 00 | info@toerismewerkt.be

BTW BE0420.092.944 | RPR Antwerpen, afd. Hasselt RPR 420 092 944